Miten monikielisyys ja kielitietoiset toimintatavat koetaan varhaiskasvatuksessa?
Honko, M., & Mustonen, S. (2020). Miten monikielisyys ja kielitietoiset toimintatavat koetaan varhaiskasvatuksessa?. Journal of Early Childhood Education Research, 9(2), 522-550. https://journal.fi/jecer/article/view/114145
Published in
Journal of Early Childhood Education ResearchDate
2020Copyright
© 2020 kirjoittajat ja Suomen varhaiskasvatus ry
Monikielisyyden tukeminen on vahvasti esillä uusimmissa varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmissa. Tarkastelemme tässä artikkelissa varhaiskasvatuksen toimijoiden kokemuksia monikielisyydestä ja kielitietoisista toimintatavoista. Tutkimus perustuu monikielisessä lapsiryhmässä työskentelevälle henkilöstölle suunnattuun kyselyaineistoon (n = 86). Aineisto analysoitiin temaattista analyysia ja sisällön erittelyä hyödyntävän sisällönanalyysin keinoin. Artikkelin päähuomio kohdistuu siihen, miten varhaiskasvattajat ovat suhtautuneet toimintaympäristön monikielistymiseen, ja mitä tämä osaltaan kertoo monikielisyysja kielenoppimiskäsitysten murroksesta. Lisäksi kuvaamme henkilöstön kokemuksia siitä, miten jo käytössä olevat kielitietoiset toimintatavat on lapsiryhmässä ja laajemmin työyhteisössä otettu vastaan. Tulosten perusteella monikielisyyden haasteet kietoutuvat ennen kaikkea vuorovaikutukseen ja epävarmuuden kokemuksiin mutta myös näkemyseroihin ja puutteellisiin resursseihin. Iloa puolestaan tuottaa erityisesti lasten avoimuus ja ylpeys oppimisesta, arkisen huumorin jakaminen sekä mahdollisuus avartaa ajattelua ja oppia itsekin uutta.
...
Supporting multilingualism is emphasized in the current curricula of early childhood education in Finland. This article reports an analysis of the educators’ experiences of multilingualism and language aware practices. The data consists of a questionnaire addressed to the personnel (n = 86) working in a multilingual child groups, and it was analyzed using data-driven content analysis. The article focuses on the challenges and joys that the multilingual environment has brought to the educators, as well as on the findings that the perceived challenges and joys reveal about the shifts in the notions of multilingualism and language learning. The results indicate that the challenges of multilingualism entwine especially with disruptions in interaction and the feelings of uncertainty in everyday situations, as well as ideological differences and lack of resources. The main source of joy is described especially by the children: they are open-minded and proud of learning. The educators are inspired by shared everyday humorous situations and by possibilities to broaden their minds and learn new things
...




Publisher
Suomen varhaiskasvatus ryISSN Search the Publication Forum
2323-7414Keywords
Original source
https://journal.fi/jecer/article/view/114145Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47400959
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen : tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Kasvatuksellisen ja koulutuksellisen tasa-arvon toteutuminen monikielistyvässä Suomessa edellyttää entistä kielitietoisempaa varhaiskasvatusta (Puukko ym., 2019). Monikulttuurisuuden kohtaaminen on arvioitu yhdeksi ... -
Varhaista monikielisyyttä tukemassa : kielitietoiset toimintatavat varhaiskasvatuksessa
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)Varhaiskasvatuksen monikielisyyttä on Suomessa tutkittu tähän saakka lähinnä erilaisten paikallisten, yhteen tai muutamaan kieleen keskittyvien kielipainotusohjelmien näkökulmasta. Sen sijaan vielä melko tutkimattomia ... -
Kielitietoiset käytänteet tukemassa maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden kiinnittymistä ammatilliseen koulutukseen
Mustonen, Sanna; Puranen, Pauliina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)Tässä artikkelissa tarkastellaan pedagogisia käytänteitä, jotka tukevat kiinnittymistä sekä kielen ja sisältöjen rinnakkaista oppimista ammatillisessa koulutuksessa. Tiimietnografinen haastattelu- ja havainnointiaineisto ... -
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ... -
Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language
Kalaja, Paula; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, 2020)Tässä artikkelissa esitellään mahdollisuuksia herätellä kielen oppijoiden kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Esitellyt mahdollisuudet pohjautuvat 24 empiirisen tutkimuksen kriittiseen arviointiin. Tutkimuksissa käytettiin ...