Kieli- ja kulttuuritietoisuutta varhaiskasvatukseen monin eri keinoin
Harju-Autti, R., & Lahti, L. (2023, 17.3.2023). Kieli- ja kulttuuritietoisuutta varhaiskasvatukseen monin eri keinoin. Tutkittua varhaiskasvatuksesta. https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/17/kieli-ja-kulttuuritietoisuutta-varhaiskasvatukseen-monin-eri-keinoin/
Julkaistu sarjassa
Tutkittua varhaiskasvatuksestaPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© Tutkittua varhaiskasvatuksesta 2023
Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden lisääntyminen yhteiskunnassa näkyy varhaiskasvatuksessa erityisesti pääkaupunkiseudulla mutta yhä enenevässä määrin myös muualla Suomessa. Tämä edellyttää varhaiskasvatuksessa työskenteleviltä ammattilaisilta uudenlaista kieli- ja kulttuuritietoista työskentelyotetta. Keväällä 2022 järjestetyn varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle suunnatun henkilöstökoulutuksen avulla varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kieli- ja kulttuuritietoisuutta vahvistettiin kielirikasteisuuden, monilukutaidon, draamapedagogiikan ja musiikkipedagogiikan keinoin. Opetushallituksen rahoittama henkilöstökoulutus toteutettiin kokonaan etänä. Osioiden suorittaminen tapahtui osana omaa työtehtävää, ja monet osallistujat saivat osallistettua oman tiiminsä tai jopa koko työyhteisön koulutukseen mukaan. Esittelemme tässä kirjoituksessa henkilöstökoulutuksen sisällöt pääpiirteittäin sekä tarkastelemme koulutuksen pohjalta saamaamme palautetta. Hankkeen yhteydessä kerätyn tutkimusaineiston analyysi on vielä kesken. Tutkimusluvan lisäksi osallistujat ovat jokaisen oppimistehtäväpalautuksen yhteydessä antaneet luvan vastaustensa käyttämiseen esimerkiksi blogiteksteissä.
...
Julkaisija
Tutkittua varhaiskasvatuksestaISSN Hae Julkaisufoorumista
2737-3665Asiasanat
Alkuperäislähde
https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2023/03/17/kieli-ja-kulttuuritietoisuutta-varhaiskasvatukseen-monin-eri-keinoin/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243338036
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen : tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Kasvatuksellisen ja koulutuksellisen tasa-arvon toteutuminen monikielistyvässä Suomessa edellyttää entistä kielitietoisempaa varhaiskasvatusta (Puukko ym., 2019). Monikulttuurisuuden kohtaaminen on arvioitu yhdeksi ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
Avaimia kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoiseen varhaiskasvatukseen
Arvola, Outi; Lastikka, Anna-Leena (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2022)Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) keskiössä ovat lasten ja perheiden oikeudet, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, syrjinnän ehkäisy, sekä moninaisuuden, osallisuuden ja yhteisöllisyyden varmistaminen. Tämän ... -
Preparing pre-service teachers for inclusive pedagogy in multilingual and multicultural settings
Aalto, Eija; Mustonen, Sanna (University of Edinburgh; Jyväskylän yliopisto; Turun yliopisto; Stockholm University, 2022) -
Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
Kujamäki, Marjaana (2022)Kielitietoisuuden käsite on keskeinen pedagogiikan kentällä. Peruskoulun kontekstissa opettajia pidetään oman oppiaineen kielen opettajina ja koulut nähdään monikielisinä yhteisöinä (ks. POPS 2014: 28). Myös ammatillisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.