Avaimia kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoiseen varhaiskasvatukseen
Arvola, O., & Lastikka, A.-L. (2022, 22.4.2022). Avaimia kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoiseen varhaiskasvatukseen. Tutkittua varhaiskasvatuksesta. https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/04/22/avaimia-kieli-kulttuuri-ja-katsomustietoiseen-varhaiskasvatukseen/
Julkaistu sarjassa
Tutkittua varhaiskasvatuksestaPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Tutkittua varhaiskasvatuksesta 2022
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) keskiössä ovat lasten ja perheiden oikeudet, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, syrjinnän ehkäisy, sekä moninaisuuden, osallisuuden ja yhteisöllisyyden varmistaminen. Tämän kirjoituksemme lähtökohtana ovat meidän molempien tutkimukset, joissa on selvitetty sekä eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten että perheiden osallisuutta tukevia tekijöitä varhaiskasvatuksessa. Tarkasteluteema on erittäin ajankohtainen ajassa, jossa muuttoliikkeet moninaistuvat ja jossa on meneillään suurin pakolaiskriisi sitten toisen maailmansodan. Elämme globaalissa maailmassa ja samalla suomalaisessa yhteiskunnassa, joka moninaistuu vauhdilla.
Julkaisija
Tutkittua varhaiskasvatuksestaISSN Hae Julkaisufoorumista
2737-3665Asiasanat
Alkuperäislähde
https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/04/22/avaimia-kieli-kulttuuri-ja-katsomustietoiseen-varhaiskasvatukseen/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243367225
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen : tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Kasvatuksellisen ja koulutuksellisen tasa-arvon toteutuminen monikielistyvässä Suomessa edellyttää entistä kielitietoisempaa varhaiskasvatusta (Puukko ym., 2019). Monikulttuurisuuden kohtaaminen on arvioitu yhdeksi ... -
Kieli- ja kulttuuritietoisuutta varhaiskasvatukseen monin eri keinoin
Harju-Autti, Raisa; Lahti, Laura (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2023)Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden lisääntyminen yhteiskunnassa näkyy varhaiskasvatuksessa erityisesti pääkaupunkiseudulla mutta yhä enenevässä määrin myös muualla Suomessa. Tämä edellyttää varhaiskasvatuksessa ... -
Staff self-assessment of ECEC practices in meeting language diversity in Finland
Bergroth, Mari; Harju-Autti, Raisa; Alisaari, Jenni (Suomen varhaiskasvatus, 2024)The study examines language aware practices in early childhood education and care (ECEC) in Finland. In Finland, the number of citizens with languages other than the national languages is estimated to increase, and population ... -
Multilingual learning environments in early childhood education in Finland
Repo, Elisa; Aerila, Juli-Anna; Tyrer, Maria; Harju-Luukkainen, Heidi (Suomen varhaiskasvatus, 2024)Increasing linguistic diversity creates a need to construct early learning environments as spaces where children’s whole multilingual repertoires are represented. The purpose of these spaces is to support the crossing of ... -
Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
Kujamäki, Marjaana (2022)Kielitietoisuuden käsite on keskeinen pedagogiikan kentällä. Peruskoulun kontekstissa opettajia pidetään oman oppiaineen kielen opettajina ja koulut nähdään monikielisinä yhteisöinä (ks. POPS 2014: 28). Myös ammatillisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.