Finnish EFL teachers’ experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020
Keväällä 2020 COVID-19-tautia levittävä uusi koronavirus levisi Suomeen, johtaen laajamittaisiin poikkeusoloihin. Kouluopetus järjestettiin hetkellisesti etänä, jotta viruksen leviämistä saataisiin hidastettua. Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, minkälaisia asioita englannin opettajat Suomessa kokivat etäopetusjakson aikana. Selvitimme englannin opettajien käyttämiä etäopetusmetodeja, työssä esiin tulleita haasteita ja mahdollisuuksia sekä opettajien kokemusten vaikutusta heidän ajatuksiinsa opettamisesta ja opettajuudesta.
Tutkimusaineisto kerättiin kesällä ja syksyllä 2020 video- ja sähköpostihaastattelujen muodossa. Haastatteluihin osallistui yhdeksän (N=9) englannin opettajaa peruskoulusta ja lukiosta. Analysoitava data koostui 84 sivusta litteroituja haastatteluja ja 21 sivusta sähköpostihaastatteluja. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysiin menetelmällä.
Tulosten mukaan opettajat käyttivät paljon synkronoitua viestintää, esimerkiksi Google Meet-videopuheluita, tuntien järjestämiseen. Englannin tuntien sisältö ei juuri muuttunut, mutta työtapoja oli muokattava virtuaaliseen ympäristöön sopiviksi. Moni opettaja hyödynsi lähiopetuksesta tuttuja työtapoja soveltaen niitä uuteen tilanteeseen. Tulokset osoittavat, että kevään 2020 etäopetusjakso koettiin kokonaisuudessaan melko positiivisena, joskin myös haastavana. Opettajat kokivat työmäärän lisääntyneen sekä työn ja vapaa-ajan rajoittamisen hankalana. Eniten haasteita koettiin vuorovaikutuksen puutteessa, teknologisissa ongelmissa sekä arvioinnissa. Toisaalta opettajat kokivat etäopetusjakson edistäneen omia ja oppilaiden teknologisia taitoja, madaltaneen kynnystä sähköisten alustojen käyttöön kieltenopetuksessa sekä tuoneen esiin uusia työkaluja opetukseen. Positiivisista kokemuksista huolimatta osa opettajista toi selkeästi esiin, että he eivät haluaisi opettaa etänä pitkäaikaisesta. Kuitenkin opettajat löysivät myös itsestään uusia puolia etäopetuksen aikana, joten kokemus vaikutti mahdollisesti myös joidenkin opettajien kuvaan itsestään opettajina.
Jatkossa olisi tärkeää kiinnittää huomiota teknisiin taitoihin ja virtuaalisiin ympäristöihin soveltuvaan pedagogiikkaan opettajakoulutuksessa. Jatkotutkimus voisi kohdistua yhdistämään eri tahojen, kuten opettajien, oppilaiden ja huoltajien kokemuksia etäopetuksesta. Tulevaisuudessa olisi olennaista myös kartoittaa laajasti valtakunnallisella tasolla kokemuksia etäopetuksesta poikkeusolojen aikana, jotta vastaavanlaisiin tilanteisiin osataan kehittää tehokkaita toimintamalleja.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions
Poikonen, Emilia (2023)Kielenoppimisen ja multimedian välistä yhteyttä on tutkittu jo muutaman vuosikymmenen ajan, mutta uudelle tutkimukselle on tarvetta kehittyvän median vuoksi. Modernisoituvassa yhteiskunnassa ja etenkin koulumaailmassa ... -
Task-based language teaching and student well-being during distance learning
Seppälä, Emmi (2021)Keväällä 2020 suomalaiset koulut olivat uuden haasteen edessä: covid-19-pandemian takia kaikki kouluasteet siirtyivät etäopetukseen nopealla aikataululla kahdeksi kuukaudeksi. Tilanne vaati niin oppilailta kuin opettajilta ... -
Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
Nurmi, Crista (2023)Vuodesta 2020 alkaen ensimmäisen vieraan kielen (A1-kielen) opetus kouluissa on pitänyt aloittaa jo ensimmäisellä luokalla. Tätä ennen vieraan kielen opetus alkoi viimeistään kolmannella luokalla, joskin monet koulut olivat ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005)