Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions
Kielenoppimisen ja multimedian välistä yhteyttä on tutkittu jo muutaman vuosikymmenen
ajan, mutta uudelle tutkimukselle on tarvetta kehittyvän median vuoksi. Modernisoituvassa
yhteiskunnassa ja etenkin koulumaailmassa videon ja tekstin yhdistämisen on todettu olevan
hyödyllinen keino oppia englannin kieltä, ja etenkin uutta sanastoa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia Jyväskylän yliopiston englannin kielen opiskelijoiden kokemuksia tekstitysten hyödyntämisestä sanaston oppimisessa katsottaessa englanninkielisiä tv-ohjelmia. Lisäksi tutkimus kartoittaa tulevien englannin opettajien mielipiteitä sekä heidän kokemuksiaan
siitä, miten tekstityksiä voitaisiin hyödyntää opetuksessa tulevaisuudessa. Tutkimuksessa selvitetään myös, kokevatko vastaajat suomenkieliset vai englanninkieliset tekstitykset hyödyllisemmäksi.
Tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, johon saivat vastata kaikki englantia joko pää- tai
sivuaineenaan opiskelevat opiskelijat Jyväskylän yliopistossa. Yhteensä 48 englannin opiskelijaa vastasi kyselyyn, joka koostui sekä monivalinta- että avoimista kysymyksistä, ja sisälsi osioita sekä kaikille englannin opiskelijoille että opettajalinjalla opiskeleville. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä, ja tutkimuksen analyysi toteutettiin sisällönanalyysin lisäksi myös tilastollisen analyysin avulla.
Tulokset osoittivat, että vastaajat kokevat molempien tekstitysten kielet hyödyllisiksi omilla
tavoillaan, mutta toteavat englanninkielisten tekstitysten olevan hyödyllisempiä sanaston oppimisen kannalta katsottaessa englanninkielisiä tv-ohjelmia. Lisäksi opettajaopiskelijat ovat
halukkaita hyödyntämään audiovisuaalisia oppimismateriaaleja, kuten tekstityksiä ja tv-sarjoja omassa opetuksessaan tulevaisuudessa. Näin ollen tekstitykset koetaan hyödyllisiksi sanaston oppimisen ja tulevaisuuden kieltenopetuksen kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ... -
L2 English vocabulary breadth and knowledge of derivational morphology : One or two constructs?
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Tolvanen, Asko (SAGE Publications, 2023)Derivational morphology (DM) and how it can be assessed have been investigated relatively rarely in language learning and testing research. The goal of this study is to add to the understanding of the nature of DM knowledge, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.