Task-based language teaching and student well-being during distance learning
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Keväällä 2020 suomalaiset koulut olivat uuden haasteen edessä: covid-19-pandemian takia kaikki kouluasteet siirtyivät etäopetukseen nopealla aikataululla kahdeksi kuukaudeksi. Tilanne vaati niin oppilailta kuin opettajilta uusien työtapojen opettelua, ja mediassa huomio kiinnittyi oppilaiden jaksamiseen. Kasvanut työmäärä ja jatkuva tietokoneen ääressä istuminen nousi esiin muun muassa lukiolaisten puheessa. Tästä syystä tavoitteenani lukion kieltenopettajana oli suunnitella kiinnostavia, oppilaiden työtaakkaa keventäviä sekä istumista vähentäviä oppitunteja toiminnallisen kielenopetuksen menetelmillä (Task-Based Language Teaching).
Tämä tutkielma pyrkii kartoittamaan, kuinka erään lukion opiskelijat kokivat etäopetuksen keväällä 2020, ja kuinka he reagoivat toiminnalliseen kielenopetukseen sen aikana. Lisäksi tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka opiskelijat kokivat etäopetuksen vaikuttaneen englannin oppimistuloksiin. Aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, joka toimi samalla kurssipalautteena englannin kurssien päätyttyä huhtikuussa 2020, jolloin etäopetus oli jatkunut kolme viikkoa. Kyselyyn osallistui 66 opiskelijaa kolmelta eri englannin kurssilta.
Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että myös tutkitun lukion opiskelijat kokivat etäopiskelun raskaaksi. Toiminalliseen kielenopetukseen suhtauduttiin kuitenkin positiivisesti, ja opiskelijat kokivat sen lisänneen jaksamista ja motivaatiota etäopiskelun aikana. Opiskelijat oppivat mielestään englantia pääsääntöisesti yhtä hyvin kuin kontaktiopetuksessa, mihin vaikuttivat toiminnallisten menetelmien lisäksi muut seikat, kuten opettajan tavoitettavuus ja joustavuus.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ... -
Foreign language anxiety among English university students during English distance classes
Kiviniemi, Oona (2021)Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ... -
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ... -
The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives
Parkatti, Nooa (2021)Teknologia kehittyy yhä nykypäivänäkin erittäin nopeasti, ja teknologian saatavuus ja käytettävyys paranee myös kouluympäristössä niin opetuksen kuin omaehtoisen oppimisenkin kannalta. Tämän vuoksi videoiden käytölle ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.