Finnish EFL teachers’ experiences during the emergency remote teaching period in spring 2020
Keväällä 2020 COVID-19-tautia levittävä uusi koronavirus levisi Suomeen, johtaen laajamittaisiin poikkeusoloihin. Kouluopetus järjestettiin hetkellisesti etänä, jotta viruksen leviämistä saataisiin hidastettua. Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, minkälaisia asioita englannin opettajat Suomessa kokivat etäopetusjakson aikana. Selvitimme englannin opettajien käyttämiä etäopetusmetodeja, työssä esiin tulleita haasteita ja mahdollisuuksia sekä opettajien kokemusten vaikutusta heidän ajatuksiinsa opettamisesta ja opettajuudesta.
Tutkimusaineisto kerättiin kesällä ja syksyllä 2020 video- ja sähköpostihaastattelujen muodossa. Haastatteluihin osallistui yhdeksän (N=9) englannin opettajaa peruskoulusta ja lukiosta. Analysoitava data koostui 84 sivusta litteroituja haastatteluja ja 21 sivusta sähköpostihaastatteluja. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysiin menetelmällä.
Tulosten mukaan opettajat käyttivät paljon synkronoitua viestintää, esimerkiksi Google Meet-videopuheluita, tuntien järjestämiseen. Englannin tuntien sisältö ei juuri muuttunut, mutta työtapoja oli muokattava virtuaaliseen ympäristöön sopiviksi. Moni opettaja hyödynsi lähiopetuksesta tuttuja työtapoja soveltaen niitä uuteen tilanteeseen. Tulokset osoittavat, että kevään 2020 etäopetusjakso koettiin kokonaisuudessaan melko positiivisena, joskin myös haastavana. Opettajat kokivat työmäärän lisääntyneen sekä työn ja vapaa-ajan rajoittamisen hankalana. Eniten haasteita koettiin vuorovaikutuksen puutteessa, teknologisissa ongelmissa sekä arvioinnissa. Toisaalta opettajat kokivat etäopetusjakson edistäneen omia ja oppilaiden teknologisia taitoja, madaltaneen kynnystä sähköisten alustojen käyttöön kieltenopetuksessa sekä tuoneen esiin uusia työkaluja opetukseen. Positiivisista kokemuksista huolimatta osa opettajista toi selkeästi esiin, että he eivät haluaisi opettaa etänä pitkäaikaisesta. Kuitenkin opettajat löysivät myös itsestään uusia puolia etäopetuksen aikana, joten kokemus vaikutti mahdollisesti myös joidenkin opettajien kuvaan itsestään opettajina.
Jatkossa olisi tärkeää kiinnittää huomiota teknisiin taitoihin ja virtuaalisiin ympäristöihin soveltuvaan pedagogiikkaan opettajakoulutuksessa. Jatkotutkimus voisi kohdistua yhdistämään eri tahojen, kuten opettajien, oppilaiden ja huoltajien kokemuksia etäopetuksesta. Tulevaisuudessa olisi olennaista myös kartoittaa laajasti valtakunnallisella tasolla kokemuksia etäopetuksesta poikkeusolojen aikana, jotta vastaavanlaisiin tilanteisiin osataan kehittää tehokkaita toimintamalleja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching
Sormunen, Emmi (2021)Teknologian rooli lukio-opetuksessa on nykypäivänä suuri. Sen vahvistumista lukiotasolla on vauhdittanut digitaalinen ylioppilaskoe, jonka merkitys on kasvanut korkeakoulujen valintakoeuudistuksen vuoksi. Lisäksi suurin ... -
The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives
Parkatti, Nooa (2021)Teknologia kehittyy yhä nykypäivänäkin erittäin nopeasti, ja teknologian saatavuus ja käytettävyys paranee myös kouluympäristössä niin opetuksen kuin omaehtoisen oppimisenkin kannalta. Tämän vuoksi videoiden käytölle ... -
Finnish fifth-grade students’ experiences on distance learning of English
Piiroinen, Eveliina (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kahden eri puolella Suomea sijaitsevan viidennen luokan oppilaiden kokemuksia vuoden 2020 kevään englannin etäopiskelusta. Oppilaiden kokemuksia haluttiin selvittää tiedustelemalla ... -
Finnish university English students’ experiences and intentions in vocabulary learning by watching English TV series with subtitles or captions
Poikonen, Emilia (2023)Kielenoppimisen ja multimedian välistä yhteyttä on tutkittu jo muutaman vuosikymmenen ajan, mutta uudelle tutkimukselle on tarvetta kehittyvän median vuoksi. Modernisoituvassa yhteiskunnassa ja etenkin koulumaailmassa ... -
Task-based language teaching and student well-being during distance learning
Seppälä, Emmi (2021)Keväällä 2020 suomalaiset koulut olivat uuden haasteen edessä: covid-19-pandemian takia kaikki kouluasteet siirtyivät etäopetukseen nopealla aikataululla kahdeksi kuukaudeksi. Tilanne vaati niin oppilailta kuin opettajilta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.