Finnish fifth-grade students’ experiences on distance learning of English
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kahden eri puolella Suomea sijaitsevan viidennen luokan oppilaiden kokemuksia vuoden 2020 kevään englannin etäopiskelusta. Oppilaiden kokemuksia haluttiin selvittää tiedustelemalla millaista englannin etäopiskelu oli verrattuna tavalliseen englannin luokassa opiskeluun, oliko opettajan tarjoama tuki riittävää, englannin etäopetuksen aikaisista tehtävistä sekä millaisia englannin etäopetuksessa käytetyt oppimisalustat (mm. Zoom, Teams, WhatsApp, YouTube) olivat. Tutkimuksessa pyrittiin nimenomaan kartoittamaan oppilaiden omia kokemuksia aiheesta, sillä vastaavanlaista tutkimusta ei ole Suomessa aiemmin tehty.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 44 oppilasta kahdesta eri luokasta ja materiaali kerättiin verkkokyselyn avulla. Kyselyssä oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä suoraan liittyen oppilaiden kokemuksiin sekä opettajan tarjoamaan tukeen, tehtäviin ja oppimisalustoihin. Kysely toteutettiin maaliskuussa 2021.
Tuloksissa selvisi, että valtaosa oppilaista koki englannin etäopetuksen joko positiivisena tai neutraalina. Verrattuna tavalliseen englannin luokassa opiskeluun etäopiskelu oli pääsääntöisesti mielenkiintoisempaa tai erilaista oppilaiden mielestä. Englannin etäopetusajan tehtävistä oppilaat selviytyivät myös pääsääntöisesti hyvin ilman suurempaa avun tarvetta. Yksin tehdyt tehtävät olivat suosiossa, koska yksin työskennellessä oppilaat saivat paremman työrauhan kuin esimerkiksi luokassa työskennellessä. Myös opettajan tukeen oltiin hyvin tyytyväisiä etäopetuksen aikana. Oppimisalustoista suosikeiksi nousivat ne, jotka olivat tuttuja, helppoja käyttää ja joista tavoitti opettajan parhaiten.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4358]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Task-based language teaching and student well-being during distance learning
Seppälä, Emmi (2021)Keväällä 2020 suomalaiset koulut olivat uuden haasteen edessä: covid-19-pandemian takia kaikki kouluasteet siirtyivät etäopetukseen nopealla aikataululla kahdeksi kuukaudeksi. Tilanne vaati niin oppilailta kuin opettajilta ... -
“If I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again” : language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English
Marttila, Heidi (2019)Kielentäminen (translanguaging) on käsite, joka on viime vuosikymmenenä noussut kielenvaihtelun (code-switching) käsitteen rinnalle antamaan monipuolisemman kuvan siitä, miten postmodernissa maailmassa hyödynnetään omaa ... -
International students' language use and attitudes towards English and Finnish
Leinonen, Anniina (2014)Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ... -
Finnish health care and social work students' perceptions of Finnish-English code-switching : a survey study
Rinne, Tiina (2015)Englannin kielen asema kansainvälisenä valtakielenä on vaikuttanut sen leviämiseen myös Suomessa. Laajalle levinnyttä vierasta kieltä käyttävät Suomessa moninaisin tavoin eri-ikäiset ja taitotasoltaan erilaiset ...