The role of educational technology in upper secondary school : experiences and views of English language teachers on distance teaching
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Teknologian rooli lukio-opetuksessa on nykypäivänä suuri. Sen vahvistumista lukiotasolla on vauhdittanut digitaalinen ylioppilaskoe, jonka merkitys on kasvanut korkeakoulujen valintakoeuudistuksen
vuoksi. Lisäksi suurin osa oppimateriaaleista on sähköisenä ja oppimisalustat ovat aktiivisessa käytössä.
Opettajilla ja opiskelijoilla tuleekin olla tarvittavat tiedot ja taidot teknologian tarkoituksenmukaiseen
hyödyntämiseen oppimisessa ja opettamisessa. Kevään 2020 etäopetusjakso korosti teknologian roolia
opetuksessa ja erityisesti teknologiaosaamisen tarvetta. Opettajat muokkasivat opetuksensa ja oppimateriaalinsa nopealla aikataululla etäopetukseen sopivaksi ja opettajien teknologiaosaaminen korostui. Etäopetuksen hyödyt ja haitat nousivat jakson aikana esiin. Huolenaiheina olivat muun muassa työssäjaksaminen, digitaalisen osaamisen taso, arviointi sekä opiskelijoiden motivoiminen etäopiskeluun.
Tutkimuksessani tarkastellaan, miten lukion englannin kielen opettajat hyödyntävät opetusteknologiaa
ja millaisia asenteita opetusteknologiaan liittyy. Lisäksi selvitetään, miten etäopetusjakso vaikutti teknologian käyttövarmuuteen ja digitaaliseen osaamiseen sekä asenteisiin teknologiaa kohtaan. Tutkimuksessa käytetty aineisto oli luonteeltaan laadullista ja se kerättiin haastattelemalla kuutta lukion englannin kielen opettajaa, joilla oli kokemusta kevään 2020 etäopetusjaksosta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat lukion englannin kielen opettajien hyödyntävän teknologiaa paljon
työssään, riippumatta siitä, kuinka taitaviksi he kokivat itsensä teknologian käyttäjinä. Teknologiaa käytettiin apuna kielen kaikkien osa-alueiden harjoittamiseen, vähiten kuitenkin suullisen tuottamisen harjoituksiin. Teknologinen osaaminen liittyi vahvasti opettajaidentiteettiin ja asenteet digitalisaatiota kohtaan olivat ristiriitaisia. Jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja kuitenkin tunnusti teknologian suuren roolin nykyajan opetuksessa. Etäopetusjakso lisäsi opetusteknologian roolia ja tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat selvinneet mielestään yllättävän hyvin. Suurin osa opettajista kuvaili jaksoa hektisenä ja raskaana, mutta kuitenkin opettavaisena. Opettajat uskoivat hyödyntävänsä etäopetusjakson aikana opittuja taitoja myös tulevaisuudessa. Opettajien digitaalisen osaamiseen ei etäjaksolla ollut suurta
vaikutusta, sillä lähtötaso oli monilla tutkimukseen osallistuneista opettajista jo erittäin hyvä. Kuitenkin
teknologian käyttövarmuus ja luottamus omaan osaamiseen kasvoivat sekä asenteet teknologiaa kohtaan paranivat. Tulokset mukailevat aiempaa tutkimusta asenteiden vaikutuksesta teknologian käyttöön, mutta antavat myös uutta tietoa etäopettamisen vaikutuksista teknologian käyttövarmuuteen. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajankoulutuksessa ja opettajien täydennyskoulutuksessa. Tulokset voivat
tuoda myös hyödyllistä tietoa koulutuksen järjestäjille. Aihetta olisi tarpeen tutkia myös määrällistä tai
monimenetelmätutkimuksen lähestymistapaa käyttäen
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teacher Educators’ Professional Identity in English-Medium Instruction at a Finnish University
Pappa, Sotiria; Moate, Josephine (University of Ljubljana, 2021)Although different forms of English-medium instruction (EMI) are being recognised, the different ways in which EMI can impact the pedagogical activities and expertise of higher education educators have received less ... -
Investigating the professional agency of English teachers in rural Ukrainian public schools
Park, Jean (2019)The aim of this study is to understand how professional agency is constrained and enabled among English language teachers in public schools of a Ukrainian village. The data was obtained through focus group discussions, an ... -
The professional identity of teachers of English
Vesanto, Annika (2011)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää englannin kielen opettajien identiteettiä erilaisten roolien valossa. Koska kielenopettajien identiteettiä on tutkittu hyvin vähän, tutkimuksen tarkoitus oli määritellä kielenopettajuuteen ... -
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005) -
Professional identity in relation to vocational teachers’ work : an identity-centred approach to professional development
Vähäsantanen, Katja; Hämäläinen, Raija (Routledge, 2019)This paper reports a study on teachers’ professional identity and work in vocational education. The findings showed that vocational teachers’ work included vocational teaching within the school, developmental work, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.