The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives
Teknologia kehittyy yhä nykypäivänäkin erittäin nopeasti, ja teknologian saatavuus ja käytettävyys paranee myös kouluympäristössä niin opetuksen kuin omaehtoisen oppimisenkin kannalta. Tämän vuoksi videoiden käytölle opetuksessa on yhä useampia erilaisia vaihtoehtoja. Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa siitä millä tavoin opettajat näkevät erilaisten videoresurssien ja käyttötapojen hyödyntämisen opetuksessaan ja mitä mieltä he ovat niiden mahdollisuuksista. Tässä tutkimuksessa käsitellään sekä videoiden käyttöä yleisesti normaaleissa opetusolosuhteissa että tällä hetkellä ajankohtaisen etäopetuksen näkökulmasta. Tutkimus keskittyy erityisesti vieraiden kielten opetukseen. Videoita voidaan hyödyntää opetuksessa sekä valmiin videomateriaalin että itse tehtyjen videomateriaalien muodossa (Bull & Bell 2010, O’Donoghue 2014).
Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea vieraiden kielten opettajaa Keski-Suomen alueelta. Haastattelu valittiin aineistonkeruumetodiksi sen vuoksi, että tavoitteena oli saada tietoa henkilökohtaisista subjektiivisista kokemuksista ja preferensseistä, mihin haastattelumetodi sopii hyvin (Roberts 2020: 3187). Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin, koska sitä hyödyntäen oli mahdollista saada aineistosta eroteltua tutkimuskysymysten kannalta relevantein data (Schreier 2012). Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että opettajat olivat yleisesti tietoisia erilaisten resurssien, kuten itsetehtyjen videoiden ja erilaisten valmiiden videoiden olemassaolosta. Kaikkein yleisimpiä resursseja lukuun ottamatta opettajien ensisijaisesti suosituimmat videoresurssit vaihtelivat jonkin verran. Opettajat olivat myös käyttäneet pitkälti hyvin samankaltaisia videoresursseja ja videopohjaisia tehtäviä niin etäopetuksessaan kuin lähiopetuksessaankin. Opettajien erityisen potentiaalisina näkemät käyttötavat vaihtelivat kuitenkin opetustavan ja -tilanteen mukaan. Opettajilta saatiin tutkimukseen myös tietoa heidän kohtaamistaan videoiden käytön ongelmista ja hankaluuksista. Näiden tulosten perusteella voidaan päätellä esimerkiksi samankaltaisten videoresurssien, käyttöperiaatteiden ja potentiaalien olevan mahdollisesti yhtä toimivia sekä etä- että lähiopetuksessa, vaikkakin nämä tulokset eivät pienen otoskoon vuoksi ole yleistettävissä.
...
Asiasanat
foreign language teaching and learning video in teaching teaching practices preferred practices teaching potential kieltenopetus opetus englannin kieli kieltenopettajat video etäopetus kieli ja kielet kielenkäyttö language teaching teaching and instruction English language language teachers distance teaching languages use of language
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5387]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Task-based language teaching and student well-being during distance learning
Seppälä, Emmi (2021)Keväällä 2020 suomalaiset koulut olivat uuden haasteen edessä: covid-19-pandemian takia kaikki kouluasteet siirtyivät etäopetukseen nopealla aikataululla kahdeksi kuukaudeksi. Tilanne vaati niin oppilailta kuin opettajilta ... -
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.