Show simple item record

dc.contributor.authorKokko, Tiina
dc.contributor.authorPesonen, Harri
dc.contributor.authorPolet, J.
dc.contributor.authorKontu, Elina
dc.contributor.authorOjala, Terhi
dc.contributor.authorPirttimaa, Raija
dc.date.accessioned2021-01-18T10:34:26Z
dc.date.available2021-01-18T10:34:26Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73663
dc.description.abstractTämä raportti on kirjoitettu VETURI-hankkeessa. Kyseessä on nelivuotinen tutkimus- ja kehittämis-hanke, joka kohdistuu perusopetuksen erityiseen tukeen. Tarkastelun kohteena on moniammatillista erityistä tukea oppimiseensa ja kuntoutumiseensa tarvitsevat oppilaat, joilla on vakavia psyykkisiä pul-mia, moni- tai vaikeavammaisuutta, kehitysvammaisuutta tai autismin kirjon diagnoosi. Useilla kohde-ryhmän lapsilla on pidennetty oppivelvollisuus. Lisäksi tähän ryhmään saattaa kuulua kotiopetuksessa olevia lapsia. VETURI-hanke toteutetaan yhteistyössä Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen erityispeda-gogiikan ja Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksen erityispedagogiikan yksikön kanssa. Yh-teistyötä tehdään myös valtion oppimisen ja koulunkäynnin tuen verkosto Valterin kanssa erityisesti hankevalmennuksessa. Alussa mukana oli myös EduCluster Finland Oy. VETURI-hankkeen hallinnollisena johtajana toimii dosentti Elina Kontu, tieteellisenä johtajana pro-fessori Raija Pirttimaa ja valmennusvastaavana on toiminut projektipäällikkö Terhi Ojala. VETURI-hankkeen yhteistyötä varten on perustettu konsortioryhmä, johon kuuluvat rehtori Alpo Suomi (Jy-väskylä), erityisluokanopettaja Kukka-Maaria Vänskä (Riihimäki), ohjaava opettaja Johanna Juvonen, Oppimis- ja ohjauskeskus Mikael (Mikkeli), rehtori Taina Suvikas (Rauma) ja rehtori Leena Airaksinen, Oppimis- ja ohjauskeskus Ruskis (Helsinki). VETURIa rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.Hankkeen aluksi tehtiin kansallinen kartoitus, jonka avulla pyrittiin saaman kokonaiskuva kohderyh-män tämänhetkisestä opetuksesta. Tietoa hyödynnetään kohderyhmän oppilaiden opetushenkilöstön täydennyskoulutuksessa ja opettajankoulutuksessa. Kyselyn tulokset ovat luettavissa tästä raportista. Kyselyn laatimisessa olivat tutkijoiden intensiivisenä tukena VETURI-hankkeen konsortioryhmän jä-senet ja Koulutuksen arviointikeskus Helsingin yliopistosta. Yhteystietojen selvittämiseen saatiin apua myös apulaisrehtori Antti Karjulalta oppimis- ja ohjauskeskus Mikaelista sekä aluehallintovirastoista. VETURI-hankkeen tutkijat KM Tiina Kokko ja KM Henri Pesonen ovat vastanneet pääosin raportin kirjoittamisesta ja koko laadullisen tutkimusaineiston analyysista. PsM Juho Polet on huolehtinut tilas-tollisesta analyysista. Raportin taittoi ja viimeisteli koordinaattori Kati Poikonen. Kiitos kaikille!fi
dc.language.isofin
dc.titleErityinen tuki perusopetuksen oppilaille, joilla tuen tarpeen taustalla on vakavia psyykkisiä ongelmia, kehitysvamma- tai autismin kirjon diagnoosi : VETURI-hankkeen kartoitusfi
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101181137
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysoerityispedagogiikkafi
dc.subject.ysoerityiskasvatusfi
dc.subject.ysomielenterveysongelmatfi
dc.subject.ysokehitysvammaisetfi
dc.subject.ysoautismikirjon häiriötfi
dc.subject.ysokoulukoditfi
dc.subject.ysosairaalakoulutfi
dc.subject.ysoerityiskoulutfi
dc.subject.ysoerityisopetusfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record