Erityisopettajien kokemuksia sairaalakoulun ja kodin yhteistyöstä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia kodin ja koulun välillä tapahtuvasta yhteistyöstä sairaalakoulujen erityisopettajilla on. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät yhteistyön toteutumista. Tavoitteena oli edistää yhteistyön kehittymistä antamalla ääni sairaalakoulujen erityisopettajien kokemuksille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin suomalaisissa sairaalakouluissa työskenteleviltä erityisopettajilta ja erityisluokanopettajilta yksilöhaastatteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin fenomenologisen tutkimussuuntauksen mukaisesti aineistolähtöisen analyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista hahmotettiin ensimmäiseen tutkimuskysymykseen liittyen onnistuneen yhteistyön mahdollistavia tekijöitä. Yhteistyön osapuolten tasavertaisuus, opettajan aktiivinen rooli sekä koulun sisäinen, vahva tukiver- kosto luovat pohjan toimivan yhteistyösuhteen rakentumiselle. Toiseen tutkimuskysymykseen liittyen erityisopettajien kokemuksista havaittiin tekijöitä, jotka haastavat yhteistyön toteutumista. Huoltajien huoli, yhteydenpidon esteet sekä laajan moniammatillisen verkoston haastavuus nousivat esiin yhteistyön toteutumista vaikeuttavina tekijöinä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
Hallikainen, Maria (2021)Tutkimuksessani olen selvittänyt sairaalakoulun erityisopettajien ja koulussa toimivan toimintaterapeutin näkemyksiä kuvataiteenteon merkityksestä koulun oppilailla. Tutkin, millaisia merkityksiä toimintaterapeutti sekä ... -
Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia
Lahtinen, Jani (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisina erityisopettajat kokevat perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Pyrkimyksenä oli tarkastella erityisopettajien perhekäsityksiä kokemusten kautta – millaisina ... -
Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen haasteet : erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista
Kauppila, Suvi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita maahanmuuttajaoppilaiden opetukseen sisältyy. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin erityisopettajien kokemuksia ... -
Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
Silvonen, Anni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ... -
Erityisopettajien käsityksiä yhteistyöstä maahanmuuttajaperheiden kanssa
Ritvanen, Roosa (2018)Tässä tutkimuksessa tutkittiin pääkaupunkiseudulla toimivien erityisopettajien käsityksiä heidän tekemästään yhteistyöstä maahanmuuttajaperheiden kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville yhteistyössä esiintyneitä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.