"Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kehitysvammaiset oppilaat saavat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa. Aihetta on tutkittu hyvin vähän tässä kontekstissa, joten sitä oli tärkeä tutkia.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Kahdelle vaativan erityisen tuen pienluokalle, joissa opiskeli yhteensä neljätoista oppilasta, opetettiin draamakasvatuksen oppimiskokonaisuus (8 x 45 min). Aineisto koostui näiden opetuskertojen videoinneista, tutkijan havaintopäiväkirjasta, oppilaiden peukkumielipiteistä, piirroksista ja ryhmähaastatteluista sekä molempien luokkien opettajien yksilöhaastatteluista. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuuden mielekkäänä ja saivat siitä paljon erilaisia kokemuksia. Oppimista tapahtui usealla eri osa-alueella. Kokonaisuus herätti oppilaissa erilaisia tunteita. Monet oppilaat saivat kokonaisuudesta uuden ilmaisukeinon ja uudenlaista vapautumista. Opetuskertojen aikana oppilaat tarvitsivat vähemmän aikuisen tukea ja heidän keskittymiskykynsä kesti pidempään kuin normaalisti. Ryhmä ja toiminnallisuus loivat toimivan kokonaisuuden. Kokonaisuus tuki myös uusien ystävyyssuhteiden luontia.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että draamakasvatuksen käyttö vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa on tärkeää, sillä se mahdollisti oppilaille paljon erilaisia kokemuksia, joista monet olivat oppimista tukevia. Draamakasvatus tuo kokemuksellisuutta opetukseen ja antaa uudenlaista motivaatiota oppilaille.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tutkimusperustaisten opetusmenetelmien käyttö vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa opettajien raportoimana
Rissanen, Mari (2020)Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan opetushenkilöstön käyttämiä opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opetusmenetelmiä opetusalan ... -
Vaativan erityisen tuen oppilaiden toimijuuden tukeminen opetusteknologialla
Julin, Antti; Saatsi, Joose (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia teknologisia laitteita opetuk sen ja oppimisen apuna käytetään vaativan erityisen tuen kontekstissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten opetusteknologia ... -
Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
Karjalainen, Laura (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä. Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ... -
”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle
Niemeläinen, Tarja (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin vaativan erityisen tuen oppilaiden oppilaanohjausta ja toimintakyvyn merkitystä ohjaukselle perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa. Tutkimuksella tuettiin Vetovoimala -hankkeen (2018-2020) ... -
Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
Parkkola, Markus (2024)Viime vuosina Suomen yhteiskunnan sekä koululaitoksen kehityssuunta on herättänyt paljon keskustelua. Huolta ovat aiheuttaneet esimerkiksi alueellinen ja koulutuksellinen segregoituminen, laskeneet oppimistulokset sekä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.