University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Psyykkisesti oireilevien nuorten erityisluokkaopetus osana kokonaiskuntoutusta

Thumbnail
View/Open
772.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Norris, Heidi
Date
2017
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun erityisluokanopettajien näkemyksiä erityisluokkaopetuksen merkityksestä psyykkisesti oireilevien oppilaiden kuntoutuksessa sekä heidän kokemuksiaan omasta roolistaan osana oppilaan kuntouttavia tukitoimia moniammatillisissa verkostoissa. Tutkimuksen viitekehyksenä voidaan pitää oppilaan kuntoutumiseen tähtäävää kasvatuksellista kuntoutusta, jota kutsuttiin tässä tutkimuksessa kuntouttavaksi erityisluokkaopetukseksi. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä yläkoulun erityisluokanopettajaa eri puolelta Suomea. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimustulosten mukaan erityisluokanopettajat kohtasivat ja tunnistivat työssään psyykkistä oireilua. He myös asettivat psyykkisesti oireileville oppilailleen ja erityisluokkaopetukselleen tavoitteita. Oppilaiden suurimmat tuen tarpeet koskivat vuorovaikutusta ja elämänhallintaa, mikä myös hankaloitti heidän integroitumistaan yleisopetukseen. Erityisluokanopettajat ottivat erityisen tuen oppilaat kokonaisvaltaisesti huomioon ja opetuksen tavoitteissa tuli esille sekä ryhmämuotoista että yksilöllistä opetukseen ja kasvatukseen liittyvää tukea. Opetuksen toimintatavat ja tavoitteet olivat kuntouttavia, mutta oman roolinsa tutkittavat kokivat ristiriitaisesti. Erityisluokanopettajien työhön kuului myös moniammatillista yhteistyötä, jonka haasteiksi koettiin yhteistyön ja hoitoketjujen toimimattomuus. Yhteistyön kehittämistarpeet koskivat roolien selkeyttämistä sekä moniammatillisten asiantuntijoiden jalkautumista kouluihin. ...
Keywords
moniammatillinen yhteistyö Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus erityisoppilaat nuoret tunne-elämän häiriöt mielenterveyshäiriöt käyttäytymishäiriöt päihdeongelmat erityiskasvatus erityisopetus erityisluokat erityinen tuki kuntoutus moniammatillisuus hoitoketjut
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712054490

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24530]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma 

    Helin, Linda (2016)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattilaisten kokemuksia psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaamisesta ja tukemisesta. Keskiössä olivat ammattilaisten kokemat haasteet. Lisäksi selvitettiin, mitä tutkittavat pitivät ...
  • Kun koulun tarjoama tuki ei riitä : koulun ja kuntouksen yhteistyö lapsen koulunkäynnin tukena 

    Hämeenaho, Pilvi; Keltto, Tarja (Niilo Mäki Instituutti, 2019)
  • Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti : opettajien kokemuksia 

    Ojala, Terhi (University of Jyväskylä, 2017)
    The aim of this study was to examine and interpret teachers’ experiences of pupils with emotional and behavioural disordres in comprehensive schools in Finland. The term ‘pupils with emotional and behavioural disorders’ ...
  • Peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheprosessi ja moniammatillinen yhteistyö 

    Routamo, Sanna (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nivelvaihe peruskoulusta toiselle asteelle etenee, mitä keskeisiä asioita kyseisessä prosessissa tulee ottaa huomioon ja millaista moniammatillista yhteistyötä prosessin ...
  • Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa 

    Harju, Henna; Kellokoski, Linda (2020)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä alakouluikäisellä oppilaalla. Lisäksi selvitimme luokanopettajien käsityksiä psyykkisesti oireilevan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre