Erityinen tuki perusopetuksen oppilaille, joilla tuen tarpeen taustalla on vakavia psyykkisiä ongelmia, kehitysvamma- tai autismin kirjon diagnoosi : VETURI-hankkeen kartoitus
Date
2013Tämä raportti on kirjoitettu VETURI-hankkeessa. Kyseessä on nelivuotinen tutkimus- ja kehittämis-hanke, joka kohdistuu perusopetuksen erityiseen tukeen. Tarkastelun kohteena on moniammatillista erityistä tukea oppimiseensa ja kuntoutumiseensa tarvitsevat oppilaat, joilla on vakavia psyykkisiä pul-mia, moni- tai vaikeavammaisuutta, kehitysvammaisuutta tai autismin kirjon diagnoosi. Useilla kohde-ryhmän lapsilla on pidennetty oppivelvollisuus. Lisäksi tähän ryhmään saattaa kuulua kotiopetuksessa olevia lapsia. VETURI-hanke toteutetaan yhteistyössä Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen erityispeda-gogiikan ja Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksen erityispedagogiikan yksikön kanssa. Yh-teistyötä tehdään myös valtion oppimisen ja koulunkäynnin tuen verkosto Valterin kanssa erityisesti hankevalmennuksessa. Alussa mukana oli myös EduCluster Finland Oy. VETURI-hankkeen hallinnollisena johtajana toimii dosentti Elina Kontu, tieteellisenä johtajana pro-fessori Raija Pirttimaa ja valmennusvastaavana on toiminut projektipäällikkö Terhi Ojala. VETURI-hankkeen yhteistyötä varten on perustettu konsortioryhmä, johon kuuluvat rehtori Alpo Suomi (Jy-väskylä), erityisluokanopettaja Kukka-Maaria Vänskä (Riihimäki), ohjaava opettaja Johanna Juvonen, Oppimis- ja ohjauskeskus Mikael (Mikkeli), rehtori Taina Suvikas (Rauma) ja rehtori Leena Airaksinen, Oppimis- ja ohjauskeskus Ruskis (Helsinki). VETURIa rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.Hankkeen aluksi tehtiin kansallinen kartoitus, jonka avulla pyrittiin saaman kokonaiskuva kohderyh-män tämänhetkisestä opetuksesta. Tietoa hyödynnetään kohderyhmän oppilaiden opetushenkilöstön täydennyskoulutuksessa ja opettajankoulutuksessa. Kyselyn tulokset ovat luettavissa tästä raportista. Kyselyn laatimisessa olivat tutkijoiden intensiivisenä tukena VETURI-hankkeen konsortioryhmän jä-senet ja Koulutuksen arviointikeskus Helsingin yliopistosta. Yhteystietojen selvittämiseen saatiin apua myös apulaisrehtori Antti Karjulalta oppimis- ja ohjauskeskus Mikaelista sekä aluehallintovirastoista. VETURI-hankkeen tutkijat KM Tiina Kokko ja KM Henri Pesonen ovat vastanneet pääosin raportin kirjoittamisesta ja koko laadullisen tutkimusaineiston analyysista. PsM Juho Polet on huolehtinut tilas-tollisesta analyysista. Raportin taittoi ja viimeisteli koordinaattori Kati Poikonen. Kiitos kaikille!
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Elektroniset kirjat [555]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Erityisen tuen toteutuminen sairaalaopetusyksiköiden, valtion koulukotien sekä kuntayhtymien ja yksityisten omistamien laitos- ja erityiskoulujen opetusryhmissä. VETURI-hankkeen kartoitus II.
Ojala, Terhi; Räty, L.; Kokko, Tiina; Pesonen, Henri; Polet, J.; Kontu, Elina; Pirttimaa, Raija (Helsingin yliopisto, 2015) -
Yhteisvanhemmuus ja vanhempien stressi perheissä, joissa lapsella on autismin kirjon häiriö
Lahtinen, Liisa (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla yhteisvanhemmuus toimii perheissä, joissa lapsella on autismin kirjon häiriö. Lisäksi tutkittiin vanhempien kokemaa stressiä näissä perheissä sekä ... -
Musiikkiterapian vaikutukset autismin kirjon lasten hyvinvointiin kuntoutuksessa
Laitinen, Tuulimari (2023)Tutkimus käsittelee musiikkiterapian keinoja autismin kirjon lasten kuntoutuksessa länsimaissa. Tarkoituksena oli selvittää, millä eri tavoin musiikkiterapiaa käytetään autismin kirjon lasten kanssa ja minkälaisia vaikutuksia ... -
Erityisopettajien kokemuksia sairaalakoulun ja kodin yhteistyöstä
Hovila, Laura (2020)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia kodin ja koulun välillä tapahtuvasta yhteistyöstä sairaalakoulujen erityisopettajilla on. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät ... -
"Draama on hauskaa, leikkejä, leikkiä kavereiden kanssa miekalla ja aarre" : kehitysvammaisten oppilaiden kokemuksia draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa
Kinnari, Siiri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kehitysvammaiset oppilaat saavat draamakasvatuksen oppimiskokonaisuudesta vaativan erityisen tuen erityisopetuksessa. Aihetta on tutkittu hyvin vähän tässä ...