Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKokko, Tiina
dc.contributor.authorPesonen, Harri
dc.contributor.authorPolet, J.
dc.contributor.authorKontu, Elina
dc.contributor.authorOjala, Terhi
dc.contributor.authorPirttimaa, Raija
dc.date.accessioned2021-01-18T10:34:26Z
dc.date.available2021-01-18T10:34:26Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73663
dc.description.abstractTämä raportti on kirjoitettu VETURI-hankkeessa. Kyseessä on nelivuotinen tutkimus- ja kehittämis-hanke, joka kohdistuu perusopetuksen erityiseen tukeen. Tarkastelun kohteena on moniammatillista erityistä tukea oppimiseensa ja kuntoutumiseensa tarvitsevat oppilaat, joilla on vakavia psyykkisiä pul-mia, moni- tai vaikeavammaisuutta, kehitysvammaisuutta tai autismin kirjon diagnoosi. Useilla kohde-ryhmän lapsilla on pidennetty oppivelvollisuus. Lisäksi tähän ryhmään saattaa kuulua kotiopetuksessa olevia lapsia. VETURI-hanke toteutetaan yhteistyössä Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen erityispeda-gogiikan ja Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksen erityispedagogiikan yksikön kanssa. Yh-teistyötä tehdään myös valtion oppimisen ja koulunkäynnin tuen verkosto Valterin kanssa erityisesti hankevalmennuksessa. Alussa mukana oli myös EduCluster Finland Oy. VETURI-hankkeen hallinnollisena johtajana toimii dosentti Elina Kontu, tieteellisenä johtajana pro-fessori Raija Pirttimaa ja valmennusvastaavana on toiminut projektipäällikkö Terhi Ojala. VETURI-hankkeen yhteistyötä varten on perustettu konsortioryhmä, johon kuuluvat rehtori Alpo Suomi (Jy-väskylä), erityisluokanopettaja Kukka-Maaria Vänskä (Riihimäki), ohjaava opettaja Johanna Juvonen, Oppimis- ja ohjauskeskus Mikael (Mikkeli), rehtori Taina Suvikas (Rauma) ja rehtori Leena Airaksinen, Oppimis- ja ohjauskeskus Ruskis (Helsinki). VETURIa rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.Hankkeen aluksi tehtiin kansallinen kartoitus, jonka avulla pyrittiin saaman kokonaiskuva kohderyh-män tämänhetkisestä opetuksesta. Tietoa hyödynnetään kohderyhmän oppilaiden opetushenkilöstön täydennyskoulutuksessa ja opettajankoulutuksessa. Kyselyn tulokset ovat luettavissa tästä raportista. Kyselyn laatimisessa olivat tutkijoiden intensiivisenä tukena VETURI-hankkeen konsortioryhmän jä-senet ja Koulutuksen arviointikeskus Helsingin yliopistosta. Yhteystietojen selvittämiseen saatiin apua myös apulaisrehtori Antti Karjulalta oppimis- ja ohjauskeskus Mikaelista sekä aluehallintovirastoista. VETURI-hankkeen tutkijat KM Tiina Kokko ja KM Henri Pesonen ovat vastanneet pääosin raportin kirjoittamisesta ja koko laadullisen tutkimusaineiston analyysista. PsM Juho Polet on huolehtinut tilas-tollisesta analyysista. Raportin taittoi ja viimeisteli koordinaattori Kati Poikonen. Kiitos kaikille!fi
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleErityinen tuki perusopetuksen oppilaille, joilla tuen tarpeen taustalla on vakavia psyykkisiä ongelmia, kehitysvamma- tai autismin kirjon diagnoosi : VETURI-hankkeen kartoitusfi
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101181137
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysoerityispedagogiikkafi
dc.subject.ysoerityiskasvatusfi
dc.subject.ysomielenterveysongelmatfi
dc.subject.ysokehitysvammaisetfi
dc.subject.ysoautismikirjon häiriötfi
dc.subject.ysokoulukoditfi
dc.subject.ysosairaalakoulutfi
dc.subject.ysoerityiskoulutfi
dc.subject.ysoerityisopetusfi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright