dc.contributor.author | Kokko, Tiina | |
dc.contributor.author | Pesonen, Harri | |
dc.contributor.author | Polet, J. | |
dc.contributor.author | Kontu, Elina | |
dc.contributor.author | Ojala, Terhi | |
dc.contributor.author | Pirttimaa, Raija | |
dc.date.accessioned | 2021-01-18T10:34:26Z | |
dc.date.available | 2021-01-18T10:34:26Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73663 | |
dc.description.abstract | Tämä raportti on kirjoitettu VETURI-hankkeessa. Kyseessä on nelivuotinen tutkimus- ja kehittämis-hanke, joka kohdistuu perusopetuksen erityiseen tukeen. Tarkastelun kohteena on moniammatillista erityistä tukea oppimiseensa ja kuntoutumiseensa tarvitsevat oppilaat, joilla on vakavia psyykkisiä pul-mia, moni- tai vaikeavammaisuutta, kehitysvammaisuutta tai autismin kirjon diagnoosi. Useilla kohde-ryhmän lapsilla on pidennetty oppivelvollisuus. Lisäksi tähän ryhmään saattaa kuulua kotiopetuksessa olevia lapsia. VETURI-hanke toteutetaan yhteistyössä Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen erityispeda-gogiikan ja Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksen erityispedagogiikan yksikön kanssa. Yh-teistyötä tehdään myös valtion oppimisen ja koulunkäynnin tuen verkosto Valterin kanssa erityisesti hankevalmennuksessa. Alussa mukana oli myös EduCluster Finland Oy. VETURI-hankkeen hallinnollisena johtajana toimii dosentti Elina Kontu, tieteellisenä johtajana pro-fessori Raija Pirttimaa ja valmennusvastaavana on toiminut projektipäällikkö Terhi Ojala. VETURI-hankkeen yhteistyötä varten on perustettu konsortioryhmä, johon kuuluvat rehtori Alpo Suomi (Jy-väskylä), erityisluokanopettaja Kukka-Maaria Vänskä (Riihimäki), ohjaava opettaja Johanna Juvonen, Oppimis- ja ohjauskeskus Mikael (Mikkeli), rehtori Taina Suvikas (Rauma) ja rehtori Leena Airaksinen, Oppimis- ja ohjauskeskus Ruskis (Helsinki). VETURIa rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.Hankkeen aluksi tehtiin kansallinen kartoitus, jonka avulla pyrittiin saaman kokonaiskuva kohderyh-män tämänhetkisestä opetuksesta. Tietoa hyödynnetään kohderyhmän oppilaiden opetushenkilöstön täydennyskoulutuksessa ja opettajankoulutuksessa. Kyselyn tulokset ovat luettavissa tästä raportista. Kyselyn laatimisessa olivat tutkijoiden intensiivisenä tukena VETURI-hankkeen konsortioryhmän jä-senet ja Koulutuksen arviointikeskus Helsingin yliopistosta. Yhteystietojen selvittämiseen saatiin apua myös apulaisrehtori Antti Karjulalta oppimis- ja ohjauskeskus Mikaelista sekä aluehallintovirastoista. VETURI-hankkeen tutkijat KM Tiina Kokko ja KM Henri Pesonen ovat vastanneet pääosin raportin kirjoittamisesta ja koko laadullisen tutkimusaineiston analyysista. PsM Juho Polet on huolehtinut tilas-tollisesta analyysista. Raportin taittoi ja viimeisteli koordinaattori Kati Poikonen. Kiitos kaikille! | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Erityinen tuki perusopetuksen oppilaille, joilla tuen tarpeen taustalla on vakavia psyykkisiä ongelmia, kehitysvamma- tai autismin kirjon diagnoosi : VETURI-hankkeen kartoitus | fi |
dc.type | book | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202101181137 | |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | erityispedagogiikka | fi |
dc.subject.yso | erityiskasvatus | fi |
dc.subject.yso | mielenterveysongelmat | fi |
dc.subject.yso | kehitysvammaiset | fi |
dc.subject.yso | autismikirjon häiriöt | fi |
dc.subject.yso | koulukodit | fi |
dc.subject.yso | sairaalakoulut | fi |
dc.subject.yso | erityiskoulut | fi |
dc.subject.yso | erityisopetus | fi |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |