Musiikkiterapian vaikutukset autismin kirjon lasten hyvinvointiin kuntoutuksessa
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimus käsittelee musiikkiterapian keinoja autismin kirjon lasten kuntoutuksessa länsimaissa. Tarkoituksena oli selvittää, millä eri tavoin musiikkiterapiaa käytetään autismin kirjon lasten kanssa ja minkälaisia vaikutuksia sillä on heidän hyvinvoinnilleen. Tutkimuskysymykset ovat:
1. Miten musiikkiterapiaa käytetään autismin kirjon lasten kuntoutuksessa?
2. Millä tavoin musiikkiterapian käyttö kuntoutuksessa vaikuttaa autismin kirjon lasten hyvinvointiin?
Tutkimus on integroiva kirjallisuuskatsaus, jonka tulokset on analysoitu fenomenologisen analyysin keinoin. Kohteena on länsimaiden autismin kirjon lapset, joiden kanssa on käytetty erilaisia musiikkiterapian muotoja. Aineisto on kuvattu narratiivisesti sekä teemoiteltu luvussa 7.
Tutkimusta varten käsitelty kirjallisuus viittaa vahvasti jo aiempaan tutkimukseen siitä, että musiikkiterapia on tehokas terapiamuoto autismin kirjon lapsilla. Musiikkiterapialla on positiivisia vaikutuksia lasten kielelliseen kehitykseen, kommunikointiin, lapsi-vanhempisuhteeseen, älylliseen kehittymiseen, autismin oireisiin sekä fyysiseen ja emotionaaliseen hyvinvointiin. Myös neutraaleja ja negatiivisia vaikutuksia nousi esille, joskin paljon vähemmän.
Musiikkiterapian vaikutusten tutkimus ohjaa jatkotutkimusta ja osoittaa, mitkä keinot terapiassa ja kuntoutuksessa ovat valideja. Autismin kirjon diagnoosien määrän kasvu ja toisaalta musiikkiterapian ja sen muihin tieteenaloihin linkittymisen tutkimuksen myötä voidaan tuoda autismin kirjon häiriön kuntoutukseen ja terapiaan uudenlaisia, toimivia käytäntöjä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27645]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikkiterapian interventiot lasten kielellisen kuntoutuksen tukena : integroiva kirjallisuuskatsaus
Taipale, Marianne (2020)Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia, mitä eri musiikkiterapian interventioita 2010-luvulla on hyödynnetty lasten kielellisen kuntoutuksen tukena, ja mitä tuloksia eri menetelmien käytöstä on saatu. Tutkimus ... -
Yhteisvanhemmuus ja vanhempien stressi perheissä, joissa lapsella on autismin kirjon häiriö
Lahtinen, Liisa (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla yhteisvanhemmuus toimii perheissä, joissa lapsella on autismin kirjon häiriö. Lisäksi tutkittiin vanhempien kokemaa stressiä näissä perheissä sekä ... -
Erityinen tuki perusopetuksen oppilaille, joilla tuen tarpeen taustalla on vakavia psyykkisiä ongelmia, kehitysvamma- tai autismin kirjon diagnoosi : VETURI-hankkeen kartoitus
Kokko, Tiina; Pesonen, Harri; Polet, J.; Kontu, Elina; Ojala, Terhi; Pirttimaa, Raija (2013)Tämä raportti on kirjoitettu VETURI-hankkeessa. Kyseessä on nelivuotinen tutkimus- ja kehittämis-hanke, joka kohdistuu perusopetuksen erityiseen tukeen. Tarkastelun kohteena on moniammatillista erityistä tukea oppimiseensa ... -
Joogaharjoittelun vaikutukset lasten motorisiin taitoihin
Laird, Victoria (2023)Motorisilla taidoilla tarkoitetaan yhdellä tai useammalla kehonosalla toteutettua liikettä, joka on tahdonalaista, opittua ja tavoitteellista. Joogaharjoittelu sisältää erilaisia fyysisiä ominaisuuksia haastavia asentoja, ... -
Social inclusion as a therapeutic and educational factor in a music therapy setting
Loss, Felix (2016)Inclusive approaches for children with special needs are applied in both the fields of music therapy and (music) education. In practice, inclusive music therapy groups consist only of children with special needs, whereas ...