Kuulovammaisten lasten koulupolkua vahvistavat tekijät
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kuulovammaiset lapset opiskelevat nykyään pääosin lähikouluissa yleisopetuksen luokissa. Aihetta on tärkeää tutkia, sillä kuulovammalla on todettu olevan heikentävä vaikutus kielen kehitykselle sekä sosiaaliselle ja akateemiselle suoriutumiselle. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää keinoja, joilla opettajat vahvistavat kuulovammaisen oppilaan koulupolkua. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn avulla syksyllä 2020. Tutkimukseen osallistui kahdeksan opettajaa, joilla oli kokemusta kuulovammaisten lasten opettamisesta. Kyselylomakkeessa oli taustatietojen lisäksi avoimia kysymyksiä kuulovammaisen lapsen opettamisesta, sosiaalisista taidoista ja tukitoimista. Aineiston analyysimenetelmäksi valittiin teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimustulosten mukaan kuulovammaisten lasten koulupolkua vahvistetaan opettajien näkökulmasta tavoittelemalla toimivaa kommunikointia ja vuorovaikutusta, sosiaalisia taitoja tukemalla sekä oppimisympäristöä ja opetusmenetelmiä muokkaamalla. Kommunikoinnin tukena käytettiin erilaisia kieli- ja kommunikointimenetelmiä, apuvälineitä sekä aikuisen tukea. Sosiaalisia taitoja harjoiteltiin monipuolisesti ikätovereiden kanssa kielen kehitystä tukien. Oppimisympäristöä muokattiin esimerkiksi parantamalla kuunteluolosuhteita. Opetuksessa kiinnitettiin huomiota ryhmän kokoon, visuaalisuuteen, opetusmenetelmiin sekä opetuksen selkeyteen. Oppimista vahvistavien keinojen avulla kuulovammainen oppilas selviytyy koulupolullaan pääosin hyvin. Kuulovammaisen lapsen taitojen kehitystä tuetaan samoilla keinoilla kuin luokan muidenkin oppilaiden. Luokan muut oppilaat hyötyvät myös kuulovammaiselle lapselle sopivista tukikeinoista, sillä ne tukevat kaikkien oppilaiden oppimista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29148]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön käsityksiä vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta. Kiinnostuksen kohteena oli, miten henkilöstö ... -
"Hei sä voit kuljettaa ja mä painan tästä" : lasten yhteistoiminnallinen vertaistyöskentely Tunne-etsivät pelin aikana.
Vallenius, Heini (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia 5-vuotiaiden lasten vertaistyöskentelyä digitaalisen, tunne- ja sosiaalisia taitoja vahvistavan Tunne-etsivät-pelin aikana. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston tutkimushanketta ... -
Varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa
Lantela, Ella (2021)Kuulovammaisuus saattaa lisätä riskiä lapsen kehityksen viivästymille. Näillä lapsilla ilmenee usein haasteita erityisesti vuorovaikutuksessa ja sosiaalisissa taidoissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynnin toteutuminen lähikoulussa
Sume, Helena; Takala, Marjatta (Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto, 2017)Kuulomonivammaisten koulupolkua on tutkittu vähänlaisesti, erityisesti inklusiivisessa kouluympäristössä (lähikoulussa). Selvitimme, miten kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynti toteutuu lähikoulussa. Tutkimukseen ...