dc.contributor.advisor | Sume, Helena | |
dc.contributor.author | Mäki-Fränti, Marika | |
dc.contributor.author | Räty, Elli | |
dc.date.accessioned | 2021-01-14T07:43:20Z | |
dc.date.available | 2021-01-14T07:43:20Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73604 | |
dc.description.abstract | Kuulovammaiset lapset opiskelevat nykyään pääosin lähikouluissa yleisopetuksen luokissa. Aihetta on tärkeää tutkia, sillä kuulovammalla on todettu olevan heikentävä vaikutus kielen kehitykselle sekä sosiaaliselle ja akateemiselle suoriutumiselle. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää keinoja, joilla opettajat vahvistavat kuulovammaisen oppilaan koulupolkua. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn avulla syksyllä 2020. Tutkimukseen osallistui kahdeksan opettajaa, joilla oli kokemusta kuulovammaisten lasten opettamisesta. Kyselylomakkeessa oli taustatietojen lisäksi avoimia kysymyksiä kuulovammaisen lapsen opettamisesta, sosiaalisista taidoista ja tukitoimista. Aineiston analyysimenetelmäksi valittiin teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimustulosten mukaan kuulovammaisten lasten koulupolkua vahvistetaan opettajien näkökulmasta tavoittelemalla toimivaa kommunikointia ja vuorovaikutusta, sosiaalisia taitoja tukemalla sekä oppimisympäristöä ja opetusmenetelmiä muokkaamalla. Kommunikoinnin tukena käytettiin erilaisia kieli- ja kommunikointimenetelmiä, apuvälineitä sekä aikuisen tukea. Sosiaalisia taitoja harjoiteltiin monipuolisesti ikätovereiden kanssa kielen kehitystä tukien. Oppimisympäristöä muokattiin esimerkiksi parantamalla kuunteluolosuhteita. Opetuksessa kiinnitettiin huomiota ryhmän kokoon, visuaalisuuteen, opetusmenetelmiin sekä opetuksen selkeyteen. Oppimista vahvistavien keinojen avulla kuulovammainen oppilas selviytyy koulupolullaan pääosin hyvin. Kuulovammaisen lapsen taitojen kehitystä tuetaan samoilla keinoilla kuin luokan muidenkin oppilaiden. Luokan muut oppilaat hyötyvät myös kuulovammaiselle lapselle sopivista tukikeinoista, sillä ne tukevat kaikkien oppilaiden oppimista. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kuulovammaisuus | |
dc.subject.other | kommunikaatio | |
dc.title | Kuulovammaisten lasten koulupolkua vahvistavat tekijät | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202101141082 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | kuulovammaiset | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |