Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSume, Helena
dc.contributor.authorMäki-Fränti, Marika
dc.contributor.authorRäty, Elli
dc.date.accessioned2021-01-14T07:43:20Z
dc.date.available2021-01-14T07:43:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73604
dc.description.abstractKuulovammaiset lapset opiskelevat nykyään pääosin lähikouluissa yleisopetuksen luokissa. Aihetta on tärkeää tutkia, sillä kuulovammalla on todettu olevan heikentävä vaikutus kielen kehitykselle sekä sosiaaliselle ja akateemiselle suoriutumiselle. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää keinoja, joilla opettajat vahvistavat kuulovammaisen oppilaan koulupolkua. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn avulla syksyllä 2020. Tutkimukseen osallistui kahdeksan opettajaa, joilla oli kokemusta kuulovammaisten lasten opettamisesta. Kyselylomakkeessa oli taustatietojen lisäksi avoimia kysymyksiä kuulovammaisen lapsen opettamisesta, sosiaalisista taidoista ja tukitoimista. Aineiston analyysimenetelmäksi valittiin teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimustulosten mukaan kuulovammaisten lasten koulupolkua vahvistetaan opettajien näkökulmasta tavoittelemalla toimivaa kommunikointia ja vuorovaikutusta, sosiaalisia taitoja tukemalla sekä oppimisympäristöä ja opetusmenetelmiä muokkaamalla. Kommunikoinnin tukena käytettiin erilaisia kieli- ja kommunikointimenetelmiä, apuvälineitä sekä aikuisen tukea. Sosiaalisia taitoja harjoiteltiin monipuolisesti ikätovereiden kanssa kielen kehitystä tukien. Oppimisympäristöä muokattiin esimerkiksi parantamalla kuunteluolosuhteita. Opetuksessa kiinnitettiin huomiota ryhmän kokoon, visuaalisuuteen, opetusmenetelmiin sekä opetuksen selkeyteen. Oppimista vahvistavien keinojen avulla kuulovammainen oppilas selviytyy koulupolullaan pääosin hyvin. Kuulovammaisen lapsen taitojen kehitystä tuetaan samoilla keinoilla kuin luokan muidenkin oppilaiden. Luokan muut oppilaat hyötyvät myös kuulovammaiselle lapselle sopivista tukikeinoista, sillä ne tukevat kaikkien oppilaiden oppimista.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkuulovammaisuus
dc.subject.otherkommunikaatio
dc.titleKuulovammaisten lasten koulupolkua vahvistavat tekijät
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101141082
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysokuulovammaiset
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot