Kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynnin toteutuminen lähikoulussa
Sume, H., & Takala, M. (2017). Kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynnin toteutuminen lähikoulussa. e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia, 2017(2), 13-18. http://blogs.helsinki.fi/cea-arviointi/files/2017/11/e-Erika_2_2017.pdf
Julkaistu sarjassa
e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointiaPäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto, 2017.
Kuulomonivammaisten koulupolkua on tutkittu
vähänlaisesti, erityisesti inklusiivisessa
kouluympäristössä (lähikoulussa). Selvitimme,
miten kuulomonivammaisen lapsen koulunkäynti
toteutuu lähikoulussa. Tutkimukseen osallistui
kaksi kuulomonivammaista lasta, heidän vanhempansa
sekä toisen lapsen opettaja ja koulunkäynninohjaaja.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla
ja haastatteluilla. Lapsen saaminen
lähikouluun voi olla työn takana ja se voi vaatia
vanhemmilta tavallista suurempaa aktiivisuutta.
Tutkimuksessa selvisi, että yleisopetuksen opettaja
muutti opetustapaansa, kun luokassa oli kuulomonivammainen
oppilas. Hän visualisoi opetustaan,
selkeytti omaa puhettaan, hyödynsi opetusvälineitä
sekä muutti oppimisympäristöä ja ajankäyttöä.
Tämän tutkimuksen perusteella kuulomonivammainen
lapsi voi käydä lähikoulua tukitoimien
avulla, ainakin alakouluvaiheen.
Julkaisija
Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopistoISSN Hae Julkaisufoorumista
2243-0075
Alkuperäislähde
http://blogs.helsinki.fi/cea-arviointi/files/2017/11/e-Erika_2_2017.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27314370
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuulovammaisten lasten koulupolkua vahvistavat tekijät
Mäki-Fränti, Marika; Räty, Elli (2020)Kuulovammaiset lapset opiskelevat nykyään pääosin lähikouluissa yleisopetuksen luokissa. Aihetta on tärkeää tutkia, sillä kuulovammalla on todettu olevan heikentävä vaikutus kielen kehitykselle sekä sosiaaliselle ja ... -
Kyläkoulun yhdysluokka oppimisympäristönä lapsen näkökulmasta
Honkaniemi, Sanna; Tikkakoski, Kirsi (2005) -
Erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
Jahnukainen, Markku; Kontu, Elina; Thuneberg, Helena; Vainikainen, Mari-Pauliina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2015)Erityisopetuksena tunnettu perusopetuksen keskeinen toimintamalli on ollut voimallisten muutosten kohteena 1990-luvun lopulta aina näihin päiviin saakka. Vuoden 1998 perusopetuslain myötä alkanut asteittaisten uudistusten ... -
Kun resurssit peruskoulussa loppuvat : lapsen oppimisen tukeminen ja sen toteutuminen sairaalakoulussa
Honkanen, Satu (2017)Tutkielman tarkoitukseni oli selvittää, millä asioilla opettajien mielestä on merkitystä onnistuneessa oppimisen tukemisessa sairaalakoulussa. Syksyllä 2015 tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan erityisopettajaa, ... -
Onko etäkoulu mahdollinen?
Mertala, Pekka (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Tässä katsauksessa kysyn ”onko etäkoulu mahdollinen?” Haen kysymykseen vastauksia kommentoivan narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tavoitteenani on tehdä näkyväksi sitä, mitä kaikkea koulu on – ei arvostella ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.