Varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutustilanteissa
Kuulovammaisuus saattaa lisätä riskiä lapsen kehityksen viivästymille. Näillä lapsilla ilmenee usein haasteita erityisesti vuorovaikutuksessa ja sosiaalisissa taidoissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien käyttämiä keinoja tukea kuulovammaista lasta vuorovaikutuksessa. Lisäksi tarkasteltiin lasten sosiaalisia taitoja ja vertaissuhteita sekä varhaiskasvattajien keinoja tukea kuulovammaisen lapsen vuorovaikutusta lasten välisissä sosiaalisissa tilanteissa lapsiryhmässä. Tämä laadullinen tutkimus oli luonteeltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin varhaiskasvatuksen ammattilaisilta sähköisellä kyselylomakkeella avoimin kysymyksin. Kyselyyn vastasi yhteensä 24 varhaiskasvatuksen työntekijää, joilla oli kokemusta kuulovammaisen lapsen tukemisesta. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan kuulovammaisten lasten sosiaaliset taidot nähtiin vaihtelevina. Joillain lapsilla taidot olivat kehittyneet ikätasoisesti, ja toisilla taas oli haasteita vuorovaikutustilanteissa. Lasten sosiaaliset taidot näyttäytyivät erityisesti leikissä ja leikkiin liittymisessä. Kuulovammaisten lasten vuorovaikutusta vertaisten kanssa tuettiin monin eri tavoin. Tärkeiksi tekijöiksi havaittiin aikuisen tuki arjen tilanteissa, ympäristötekijöiden muokkaaminen sekä kommunikoinnin tukimenetelmien ja apuvälineiden käyttäminen yhdessä. Kuulovammaisuus on ilmiö, johon varhaiskasvattajat suhtautuvat positiivisesti. Kasvattajilla on monipuolisia keinoja tukea lapsia heidän tarpeidensa mukaisesti. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia lasten omia ajatuksia varhaiskasvatuksestaan, jotta voitaisiin saada laajempi kuva tukitoimien onnistumisesta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuulovammaisten lasten koulupolkua vahvistavat tekijät
Mäki-Fränti, Marika; Räty, Elli (2020)Kuulovammaiset lapset opiskelevat nykyään pääosin lähikouluissa yleisopetuksen luokissa. Aihetta on tärkeää tutkia, sillä kuulovammalla on todettu olevan heikentävä vaikutus kielen kehitykselle sekä sosiaaliselle ja ... -
Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
Nieminen, Jenna (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia emotionaalisen kompetenssin rakentumisen tukemisen keinoja opettajien vuorovaikutuksessa näkyi heidän ohjaamillaan Papilio-ohjelman Paula ja tunnepeikot-tuokioilla. ... -
Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
Huikko, Joni (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän ... -
Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin
Seppälä, Tekla (2024)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten varhaiskas vattajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun eri ulottuvuudet (käytöksen emotionaaliseen tuki ja oppimisen tuki) ovat yhteydessä lasten ... -
Luokanopettajan vuorovaikutustaidot ristiriitaisissa vuorovaikutustilanteissa kouluympäristössä
Konttinen, Elina (2019)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia vuorovaikutustaitoja luokanopettajat nimeävät tarvitsevansa työssään ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen. Lisäksi tutkielmassa haluttiin selvittää, miten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.