"Hei sä voit kuljettaa ja mä painan tästä" : lasten yhteistoiminnallinen vertaistyöskentely Tunne-etsivät pelin aikana.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia 5-vuotiaiden lasten vertaistyöskentelyä digitaalisen, tunne- ja sosiaalisia taitoja vahvistavan Tunne-etsivät-pelin aikana. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston tutkimushanketta Sosioemotionaalisten taitojen harjoittelu tunnetaitopelin avulla. Aihe on ajankohtainen, sillä vuonna 2016 voimaan tulleessa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa tuodaan esiin teknologian rooli lapsen arjessa ja lapsen tunne- ja sosiaalisten taitojen vahvistamisen merkitys (Varhaiskasvatuksen perusteet 2016, 24). Aineisto on kerätty helmi-maaliskuussa 2016 kahdesta päiväkodista. Tutkimukseen osallistuneet 13 lasta työskentelivät tietokoneen äärellä pareittain. Videoinnit on toteutettu pääasiassa niin, että parit ovat olleet kaksin huoneessa tietokoneen ääressä ja tarvittaessa pyytäneet aikuista apuun. Tämän jälkeen aineisto litteroitiin kirjaamalla puheen lisäksi myös lasten toimintaa ja eleitä pelin äärellä. Analyysitavaksi muodostui vertaisvuorovaikutukseen keskittyvä videoanalyysi. Tutkimuksessa käy ilmi, että lasten vertaistyöskentely näyttäytyy vastavuoroisena, toisia tukevana tai toisen lapsen enemmän hallitsevana. Hiiri määritti suuressa määrin vertaistyöskentelyä, jolloin lapset sopivat yhdessä toimintamallin, miten työskentelevät pelin äärellä. Yhteistoiminnallisuutta tuki lasten keskinäinen suhde, motivaatio pelissä etenemiseen ja taidot ottaa toinen työskentelyssä huomioon. Parit tukivat toisiaan tehtävissä suoralla tai opettavaisella ohjauksella ja kannustivat onnistumisissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa
Reinikainen, Salla (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ... -
Lasten sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa
Neitola, Marita; Koivula, Merja (Turun yliopisto; Rinnalla-hanke; Opetushallitus, 2020) -
Lasten vertaissuhdetaidot ja kiusaaminen esikoulun vertaisryhmissä
Laaksonen, Vilja (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
How Do Children Describe Learning Self-Regulation Skills in the Kids’ Skills Intervention?
Hautakangas, Merja; Uusitalo, Lotta; Kumpulainen, Kristiina (Springer, 2022)In this chapter, 26 Finnish children between 4 and 4 years old described how they learned self-regulation skills after participating in the Kids’ Skills programme in an early childhood education (ECE) setting. Kids’ Skills ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.