Task-based language teaching and student well-being during distance learning
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Keväällä 2020 suomalaiset koulut olivat uuden haasteen edessä: covid-19-pandemian takia kaikki kouluasteet siirtyivät etäopetukseen nopealla aikataululla kahdeksi kuukaudeksi. Tilanne vaati niin oppilailta kuin opettajilta uusien työtapojen opettelua, ja mediassa huomio kiinnittyi oppilaiden jaksamiseen. Kasvanut työmäärä ja jatkuva tietokoneen ääressä istuminen nousi esiin muun muassa lukiolaisten puheessa. Tästä syystä tavoitteenani lukion kieltenopettajana oli suunnitella kiinnostavia, oppilaiden työtaakkaa keventäviä sekä istumista vähentäviä oppitunteja toiminnallisen kielenopetuksen menetelmillä (Task-Based Language Teaching).
Tämä tutkielma pyrkii kartoittamaan, kuinka erään lukion opiskelijat kokivat etäopetuksen keväällä 2020, ja kuinka he reagoivat toiminnalliseen kielenopetukseen sen aikana. Lisäksi tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka opiskelijat kokivat etäopetuksen vaikuttaneen englannin oppimistuloksiin. Aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, joka toimi samalla kurssipalautteena englannin kurssien päätyttyä huhtikuussa 2020, jolloin etäopetus oli jatkunut kolme viikkoa. Kyselyyn osallistui 66 opiskelijaa kolmelta eri englannin kurssilta.
Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että myös tutkitun lukion opiskelijat kokivat etäopiskelun raskaaksi. Toiminalliseen kielenopetukseen suhtauduttiin kuitenkin positiivisesti, ja opiskelijat kokivat sen lisänneen jaksamista ja motivaatiota etäopiskelun aikana. Opiskelijat oppivat mielestään englantia pääsääntöisesti yhtä hyvin kuin kontaktiopetuksessa, mihin vaikuttivat toiminnallisten menetelmien lisäksi muut seikat, kuten opettajan tavoitettavuus ja joustavuus.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28907]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ... -
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ... -
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ...