"Ei tehdä mitään numeroo" : heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista
Berg, P., & Kokkonen, M. (2020). "Ei tehdä mitään numeroo" : heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista. Kasvatus, 51(3), 343-355.
Published in
KasvatusDate
2020Copyright
© 2020 Kirjoittajat
Tutkimme tässä artikkelissa liikunnanopettajien puhetapoja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista koululiikunnassa. Aineisto koostuu kymmenen opettajan haastatteluaineistosta sekä 105 opettajan verkkokyselyaineistosta. Analysoimme laadullisella sisällönanalyysilla puhetavoista heteronormatiivisuutta sekä sukupuolen moninaisuutta. Hallitsevan puhetavan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oppilaiden ja opetuskäytäntöjen näkökulmasta muodostavat sukupuolitetut käytännöt, joita liikunnanopettajat haastavat pyrkimällä ei-sukupuolittavaan kielenkäyttöön ja ryhmäjakojen ylityksiin. Parhaiksi tavoiksi edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa liikuntatunneilla liikunnanopettajat näkevät oppilaiden asenteisiin vaikuttamisen, "suvaitsevaisuuden" sekä yhdenvertaisen kohtelun "numeroa tekemättä". Näihin tavoitteisiin liikunnanopettajat pyrkivät yksilöllisyydellä ja sukupuolineutraaliudella. Katsomme tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja sukupuolitietoisuuden käsittelyn olevan tärkeää opettajien koulutuksessa jatkossakin.
...
In our article, we examine the ways in which physical education (PE) teachers talk about gender and sexual minority students in PE. The data consists of interviews with ten PE teachers and 105 PE teachers' online questionnaire responses. On the one hand, using qualitative content analysis, we analyse how heteronormativity characterises the discourses and practices adopted in PE, and on the other hand, we track gender diversity discourses and non-heteronormative practices. The PE teachers' talk revealed that gendered practices are predominant in PE. However, these practices are also challenged by attempts to use non-gendered language and to assist the LGBTIQ+ students in overcoming gendered group divisions. The PE teachers see that the best ways to enhance non-discrimination of gender and sexual minorities include influencing the students' attitudes, emphasising "tolerance", and advocating equal treatment without "making a fuss". These objectives are pursued by emphasising individuality and gender-neutrality. We consider that equality and gender awareness are important in teacher education also in the future.
...
Publisher
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Search the Publication Forum
0022-927XKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/42613291
Metadata
Show full item recordCollections
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3164]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Heteronormativity meets queering in physical education : the views of PE teachers and LGBTIQ+ students
Berg, Päivi; Kokkonen, Marja (Routledge, 2022)Background and purpose: In school physical education (PE) lessons, gender is often produced heteronormatively. Lesbian, gay, bi, transgender, intersexual, and queer (LGBTIQ+) students have reported experiences of discrimination ... -
Mapping the research on gender, LGBTQI minorities and heritage across social sciences and humanities
Lähdesmäki, Tuuli; Vlase, Ionela (Routledge, 2023)Several scholars have emphasised the impact of gender on the notion, uses, and practices of heritage. Critical research dealing with gender, sexuality, and heritage is, however, rare. This article examines the research on ... -
Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen syrjintäkokemukset liikunnassa ja urheilussa
Ylönen, Alejandro (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia syrjintäkokemuksia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöillä oli liikunnassa ja urheilussa. Tutkimuksen tein laadullisena ja valitsin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusotteen. ... -
Gender bias and gender equality beliefs in teaching efficacy profiles of Finnish physical education teachers
Gråstén, Arto; Kokkonen, Juha; Kokkonen, Marja (Routledge, 2022)Homogeneous teaching efficacy profiles of in-service physical education (PE) teachers (N = 175) from a variety of educational institutions, elementary to higher education, were examined. In addition, associated gender bias ... -
Onnistumisia ja haasteita sekaryhmäopetuksessa liikunnanopettajien kertomana
Ruotoistenmäki, Janne (2020)Suurin osa Suomessa järjestettävästä yläkoulun liikunnanopetuksesta järjestetään tyttöjen ja poikien erillisryhmissä. Nykyisten vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteiden mukaan peruskoulun tulee lisätä ymmärrystä sukupuolen ...