dc.contributor.author | Berg, Päivi | |
dc.contributor.author | Kokkonen, Marja | |
dc.date.accessioned | 2021-01-07T10:31:41Z | |
dc.date.available | 2021-01-07T10:31:41Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Berg, P., & Kokkonen, M. (2020). "Ei tehdä mitään numeroo" : heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista. <i>Kasvatus</i>, <i>51</i>(3), 343-355. | |
dc.identifier.other | CONVID_42613291 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73544 | |
dc.description.abstract | Tutkimme tässä artikkelissa liikunnanopettajien puhetapoja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista koululiikunnassa. Aineisto koostuu kymmenen opettajan haastatteluaineistosta sekä 105 opettajan verkkokyselyaineistosta. Analysoimme laadullisella sisällönanalyysilla puhetavoista heteronormatiivisuutta sekä sukupuolen moninaisuutta. Hallitsevan puhetavan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oppilaiden ja opetuskäytäntöjen näkökulmasta muodostavat sukupuolitetut käytännöt, joita liikunnanopettajat haastavat pyrkimällä ei-sukupuolittavaan kielenkäyttöön ja ryhmäjakojen ylityksiin. Parhaiksi tavoiksi edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa liikuntatunneilla liikunnanopettajat näkevät oppilaiden asenteisiin vaikuttamisen, "suvaitsevaisuuden" sekä yhdenvertaisen kohtelun "numeroa tekemättä". Näihin tavoitteisiin liikunnanopettajat pyrkivät yksilöllisyydellä ja sukupuolineutraaliudella. Katsomme tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja sukupuolitietoisuuden käsittelyn olevan tärkeää opettajien koulutuksessa jatkossakin. | fi |
dc.description.abstract | In our article, we examine the ways in which physical education (PE) teachers talk about gender and sexual minority students in PE. The data consists of interviews with ten PE teachers and 105 PE teachers' online questionnaire responses. On the one hand, using qualitative content analysis, we analyse how heteronormativity characterises the discourses and practices adopted in PE, and on the other hand, we track gender diversity discourses and non-heteronormative practices. The PE teachers' talk revealed that gendered practices are predominant in PE. However, these practices are also challenged by attempts to use non-gendered language and to assist the LGBTIQ+ students in overcoming gendered group divisions. The PE teachers see that the best ways to enhance non-discrimination of gender and sexual minorities include influencing the students' attitudes, emphasising "tolerance", and advocating equal treatment without "making a fuss". These objectives are pursued by emphasising individuality and gender-neutrality. We consider that equality and gender awareness are important in teacher education also in the future. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | heteronormativity | |
dc.subject.other | physical education | |
dc.subject.other | PE teachers | |
dc.subject.other | gender minorities | |
dc.subject.other | sexual minorities | |
dc.subject.other | equality | |
dc.subject.other | non-discrimination | |
dc.title | "Ei tehdä mitään numeroo" : heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202101071025 | |
dc.contributor.laitos | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapsykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sport Pedagogy | en |
dc.contributor.oppiaine | Sport and Exercise Psychology | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 343-355 | |
dc.relation.issn | 0022-927X | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 51 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2020 Kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | heteronormatiivisuus | |
dc.subject.yso | tasa-arvo | |
dc.subject.yso | liikunnanopettajat | |
dc.subject.yso | seksuaalivähemmistöt | |
dc.subject.yso | sukupuolisensitiivisyys | |
dc.subject.yso | sukupuolivähemmistöt | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | yhdenvertaisuus | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p20827 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2399 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12025 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1828 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21333 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15698 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15764 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5291 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17567 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15765 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A1 | |