Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorBerg, Päivi
dc.contributor.authorKokkonen, Marja
dc.date.accessioned2021-01-07T10:31:41Z
dc.date.available2021-01-07T10:31:41Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationBerg, P., & Kokkonen, M. (2020). "Ei tehdä mitään numeroo" : heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista. <i>Kasvatus</i>, <i>51</i>(3), 343-355.
dc.identifier.otherCONVID_42613291
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73544
dc.description.abstractTutkimme tässä artikkelissa liikunnanopettajien puhetapoja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista koululiikunnassa. Aineisto koostuu kymmenen opettajan haastatteluaineistosta sekä 105 opettajan verkkokyselyaineistosta. Analysoimme laadullisella sisällönanalyysilla puhetavoista heteronormatiivisuutta sekä sukupuolen moninaisuutta. Hallitsevan puhetavan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oppilaiden ja opetuskäytäntöjen näkökulmasta muodostavat sukupuolitetut käytännöt, joita liikunnanopettajat haastavat pyrkimällä ei-sukupuolittavaan kielenkäyttöön ja ryhmäjakojen ylityksiin. Parhaiksi tavoiksi edistää seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa liikuntatunneilla liikunnanopettajat näkevät oppilaiden asenteisiin vaikuttamisen, "suvaitsevaisuuden" sekä yhdenvertaisen kohtelun "numeroa tekemättä". Näihin tavoitteisiin liikunnanopettajat pyrkivät yksilöllisyydellä ja sukupuolineutraaliudella. Katsomme tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja sukupuolitietoisuuden käsittelyn olevan tärkeää opettajien koulutuksessa jatkossakin.fi
dc.description.abstractIn our article, we examine the ways in which physical education (PE) teachers talk about gender and sexual minority students in PE. The data consists of interviews with ten PE teachers and 105 PE teachers' online questionnaire responses. On the one hand, using qualitative content analysis, we analyse how heteronormativity characterises the discourses and practices adopted in PE, and on the other hand, we track gender diversity discourses and non-heteronormative practices. The PE teachers' talk revealed that gendered practices are predominant in PE. However, these practices are also challenged by attempts to use non-gendered language and to assist the LGBTIQ+ students in overcoming gendered group divisions. The PE teachers see that the best ways to enhance non-discrimination of gender and sexual minorities include influencing the students' attitudes, emphasising "tolerance", and advocating equal treatment without "making a fuss". These objectives are pursued by emphasising individuality and gender-neutrality. We consider that equality and gender awareness are important in teacher education also in the future.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherheteronormativity
dc.subject.otherphysical education
dc.subject.otherPE teachers
dc.subject.othergender minorities
dc.subject.othersexual minorities
dc.subject.otherequality
dc.subject.othernon-discrimination
dc.title"Ei tehdä mitään numeroo" : heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101071025
dc.contributor.laitosLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapsykologiafi
dc.contributor.oppiaineSport Pedagogyen
dc.contributor.oppiaineSport and Exercise Psychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange343-355
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume51
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© 2020 Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysoheteronormatiivisuus
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysoseksuaalivähemmistöt
dc.subject.ysosukupuolisensitiivisyys
dc.subject.ysosukupuolivähemmistöt
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysoyhdenvertaisuus
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20827
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2399
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12025
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1828
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21333
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15698
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15764
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5291
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17567
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15765
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright