University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Onnistumisia ja haasteita sekaryhmäopetuksessa liikunnanopettajien kertomana

Thumbnail
View/Open
734.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ruotoistenmäki, Janne
Date
2020
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Suurin osa Suomessa järjestettävästä yläkoulun liikunnanopetuksesta järjestetään tyttöjen ja poikien erillisryhmissä. Nykyisten vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteiden mukaan peruskoulun tulee lisätä ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta ja kasvattaa ilman sukupuoleen sidottuja roolimalleja. Osa kouluista onkin siirtynyt liikunnan sekaryhmäopetukseen. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on sekaryhmäopetuksesta yläkoulun liikuntatunneilla. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa liikunnanopettajien kertomuksissa ilmenevää heteronormatiivisuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin hyödyntämällä fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta liikunnaopettajaa, joilla on kokemusta yläkoulun sekaryhmäopetuksesta. Haastatteluaineistoa tulkitsemalla pyrittiin luomaan yleinen merkitysverkosto siitä, millaisia onnistumisia ja haasteita sekaryhmäopetuksessa on koettu sekä tulkittiin kertomuksia heteronormatiivisuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa haastateltujen liikunnanopettajien mukaan sekaryhmäopetuksen vahvuuksina ovat kasvatuksellisuus, monipuolisemmat lajisisällöt, sukupuolisensitiivisyys ja muunsukupuolisten parempi asema. Sen sijaan selkeänä haasteena sekaryhmäopetuksessa on siellä vallitseva heteroseksuaalinen maskuliinisuus, joka johtaa arkojen oppilaiden ja erityisesti tyttöjen syrjään vetäytymiseen tai syrjimiseen ja maskuliinisten liikuntamuotojen suosimiseen. Siirtyminen sekaryhmäopetukseen kesken yläkoulun aiheutti poikkeuksetta vastustusta niin oppilaissa, vanhemmissa kuin liikunnanopettajissa. Sen sijaan vastustusta sekaryhmäopetusta kohtaan ei esiintynyt silloin, kun muutosvaihetta ei ollut ollut. Huomionarvoista on se, että enemmistö haastateltavista kertoi asenteidensa muuttuneen myönteisemmäksi sekaryhmäopetusta kohtaan kokemustensa myötä. Haastatteluissa ilmeni yksinkertaistavia ja sukupuolittavia kommentteja riippumatta liikunnanopettajien näkemyksistä opetusryhmiä koskien. Tukimuksen perusteella toimivan sekaryhmäopetuksen vaatimuksina ovat kahden liikunnanopettajan välinen yhteisopettajuus, monipuoliset opetuskäytänteet, kuten eriyttäminen ja yhteistoiminnalliset harjoitteet, liikunnanopettajien osallistaminen päätöksenteossa ja liikunnanopettajien sukupuolisensitiivinen ote ja kyky toteuttaa monipuolisia liikuntasisältöjä. Näin ollen jo liikunnanopettajakoulutuksessa olisi tärkeä kiinnittää huomio sukupuolitietoiseen opetukseen ja varmistua opiskelijoiden kyvyistä toteuttaa monipuolisia liikuntasisältöjä ja opetuskäytänteitä, jotta liikunnanopetuksessa kyettäisiin yksilöllisyyden huomioimiseen. ...
 
In Finnish secondary schools, girls and boys are usually taught physical education (PE) in separate groups. Although, the current curriculum says that schools have to raise awareness about gender diversity and educate without any gender-specific role models. Because of this, some of the schools have established mixed group lessons in physical education. The purpose of this thesis was to find out what kind of experiences and opinions PE teachers have about mixed group physical education especially in the secondary schools. Moreover, the purpose was also to assess the interviews through the concept of heteronormativity. The study represented qualitative approach and followed the hermeneutic phenomenological research strategy. There were six PE teachers who were interviewed and they all had teaching experience of mixed group PE lessons. The aim was to transform subject’s everyday expressions into different meaning units and then construct a consistent description of the accomplishments and challenges in mixed group physical education. The results were taken place through a process of reflection and imaginative variation. According to the interviewees the strengths of the mixed group lessons are educational perspective, more versatile activities, gender sensitivity and recognition of the non-binary people. Instead, the significant problem in mixed group lessons is its’ heterosexual masculinity, which leads to sensitive pupils, especially girls, to go aside and the preference of masculine sport contents. A transition from single-sex lessons to mixed group lessons during secondary school caused objection from pupils, parents and PE teachers. Yet, no objection toward mixed group lessons were occurred if there was not a transition. Majority of the interviewees’ attitude toward mixed group lessons had changed into a more positive way after their experiences. Interviews consisted heteronormative comments despite the teachers’ opinions about the composition of the groups. Based on the research, the requirements of a well-functioning mixed group physical education are physical educators’ co-teaching, diverse teaching methods such as the inclusion style and cooperative learning, PE teachers’ involvement in decision making and PE teachers’ gender sensitivity and ability to implement different activities. Therefore, it is important to include gender sensitivity throughout the sport pedagogy studies and be assured of PE students’ abilities to consider pupils’ individual needs. ...
 
Keywords
sekaryhmäopetus yhteisopetus sukupuolitietoisuus sukupuolisensitiivisyys heteronormatiivisuus koululiikunta liikuntakasvatus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001301881

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Ei tehdä mitään numeroo" : heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista 

    Berg, Päivi; Kokkonen, Marja (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)
    Tutkimme tässä artikkelissa liikunnanopettajien puhetapoja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista koululiikunnassa. Aineisto koostuu kymmenen opettajan haastatteluaineistosta sekä 105 opettajan ...
  • Heteronormativity meets queering in physical education : the views of PE teachers and LGBTIQ+ students 

    Berg, Päivi; Kokkonen, Marja (Routledge, 2022)
    Background and purpose: In school physical education (PE) lessons, gender is often produced heteronormatively. Lesbian, gay, bi, transgender, intersexual, and queer (LGBTIQ+) students have reported experiences of discrimination ...
  • Sekaryhmät vai erillisryhmät? : yläkoululaisten toiveita koululiikunnan ryhmäjaoista 

    Nieminen, Aleksi (2020)
    Koululiikunnassa on Suomessa käytössä pääasiassa kahdenlaisia opetusryhmiä: sukupuolen mukaan jaettuja erillisryhmiä sekä sekaryhmiä. Aikaisemmin yläkouluissa erillisryhmät on määrätty käytettäväksi, mutta nykyään opetusryhmien ...
  • Seka- ja erillisryhmät liikunnanopetuksessa 

    Vaahersola, Joona (2022)
    Seka- ja erillisryhmät liikunnanopetuksessa
  • Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen : Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta 

    Nummela, Iida (2018)
    Nummela, I. 2018. Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen – Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden liikuntamotivaatiosta, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre