Mapping the research on gender, LGBTQI minorities and heritage across social sciences and humanities
Lähdesmäki, T., & Vlase, I. (2023). Mapping the research on gender, LGBTQI minorities and heritage across social sciences and humanities. International Journal of Heritage Studies, 29(8), 743-758. https://doi.org/10.1080/13527258.2023.2220298
Julkaistu sarjassa
International Journal of Heritage StudiesPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 the Authors
Several scholars have emphasised the impact of gender on the notion, uses, and practices of heritage. Critical research dealing with gender, sexuality, and heritage is, however, rare. This article examines the research on gender and heritage across social sciences and humanities and shows how it is also gendered. Our meta-synthesis of articles selected from the Web of Science (WOS) combines a quantitative analysis of bibliometric information and coded contents of 427 relevant articles with a close reading of a sub-sample of 13 articles that explicitly deconstruct the binary gender system and its heteronormativity by focusing on LGBTQI minorities. Our results indicate that the articles on gender and heritage are predominantly written by one woman author, and related to this, mainly focus on cis women or femininity, which partly perpetuates a bias that gender is a ‘women’s issue’. Moreover, the analysed scholarship is Western dominated and Eurocentric. Although the articles in our sub-sample critically explore narratives, events, and sites dealing with LGBTQI minorities and their participation in heritage by queering it, the studies lack a critical approach to the notion of heritage and the use of power in heritagization processes.
...
Julkaisija
RoutledgeISSN Hae Julkaisufoorumista
1352-7258Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183570486
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen Akatemia; Euroopan komissioRahoitusohjelmat(t)
Akatemiahanke, SA
The content of the publication reflects only the author’s view. The funder is not responsible for any use that may be made of the information it contains.
Lisätietoja rahoituksesta
The work was supported by the Academy of Finland [Grant 330602 (HERIDI)]; HORIZON EUROPE European Research Council [Grant 101079282 (ELABCHROM)]; Romanian Ministry of Research, Innovation and Digitalization [Grant 28PFE/30.12.2021 (TEHNE)]; European Union.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ei tehdä mitään numeroo" : heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista
Berg, Päivi; Kokkonen, Marja (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)Tutkimme tässä artikkelissa liikunnanopettajien puhetapoja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista koululiikunnassa. Aineisto koostuu kymmenen opettajan haastatteluaineistosta sekä 105 opettajan ... -
Navigointia terveydenhuollossa : sukupuolivähemmistöjen kokemuksia yleisestä terveydenhuollosta ja sukupuolen korjausprosessista
Loponen, Ida (2021)Sukupuolivähemmistöt ovat marginalisoitu ihmisryhmä suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia kokemuksia sukupuolivähemmistöillä on sukupuolen korjausprosessista ja muusta ... -
Antigender-liike, kristillisyys ja oikeistopopulismi : sukupuolen politiikkaa
Saresma, Tuija (Valtiotieteellinen yhdistys, 2020)Gender-käsitteen vastustaminen liittyy sukupuolen poliittiseen neuvotteluun. Kun mielipideilmasto vapautuu ja naisten ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien kirjo laajenee, liberaalien arvojen vastustajat kokevat olonsa ... -
Recent understandings of gender and teachers in educational research : a review study
Kang, Daeeun (2019)Under the era of Agenda 2030, inclusive quality education for all and gender equality are highlighted as Sustainable Development Goals (SDGs). Their interconnectedness is emphasized in corresponding targets and indicators ... -
Sukupuolisensitiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : tapaustutkimus sukupuolen vaikutuksista päiväkodin toimintakulttuurissa
Honkanen, Janna (2024)Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten sukupuolisensitiivisyys näkyy varhaiskasvatuksen pedagogiikassa; sen suunnittelemisessa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä yhdessä suomalaisessa päiväkodissa. Tavoitteena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.