Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorWilska, Terhi-Anna
dc.contributor.authorLeppälä, Minna
dc.date.accessioned2020-12-18T10:59:07Z
dc.date.available2020-12-18T10:59:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73340
dc.description.abstractTutkimuksen tehtävänä on selvittää, millainen yhteiskunnallinen rooli luksuksella on ja miten luksus ilmentää yhteiskunnassa esiintyviä jakoja ja sosiaalista erottautumista. Olen kiinnostunut erityisesti luksuksen ja yhteiskuntaluokan välisestä suhteesta. Tutkielmani keskeisenä tarkoituksena on problematisoida yksiselitteiseltä vaikuttava luksuksen käsite ja tuoda esiin sen syvempiä yhteiskunnallisia merkityksiä. Pyrin laajentamaan luksuksen määritelmää tarkastelemalla luksusta yhteiskunnallisena ilmiönä sen sijaan, että näkisin sen vain yhtenä kulutuksen muotona. Teoriaosuudessa tarkastelen historiallisen sosiologian ja käsitehistoriallisen näkökulman avulla luksuskäsityksessä ilmeneviä katkoksia ja jatkuvuutta siirryttäessä esimodernista moderniin yhteiskuntaan ja edelleen jälkimoderniin yhteiskuntaan. Käsittelen myös yhteiskuntaluokan merkitystä sosiaalisessa erottautumisessa sekä suomalaisen kulutusyhteiskunnan ominaispiirteitä. Tutkimuksen aineistoina toimivat Erika 2020- ja Suomi 1999–2019-kyselytutkimusten kvantitatiiviset aineistot, joita analysoin IBM SPSS Statistics 26 -tilasto-ohjelmistolla. Analyysimenetelminä käytän MCA-analyysia ja yksisuuntaista varianssianalyysia. Luon katsauksen siihen, mitä suomalaiset pitävät itselleen välttämättömyytenä ja millaisia kulutushaaveita suomalaisilla on. Tutkin lisäksi sitä, miten yleistä luksuskuluttaminen Suomessa on ja mitkä sosiodemografiset tekijät selittävät luksuskulutusta parhaiten. Tutkimuksen perusteella luksuskulutuksen ei voida sanoa olevan Suomessa kovinkaan yleistä. Suomalaiset eivät myöskään merkittävästi eroa toisistaan luksuskulutuksen tason suhteen eivätkö myöskään sen suhteen, mieltävätkö he itsensä luksuskuluttajiksi. Vahvimmin luksuskulutusta selittävät tuloluokka, yhteiskuntaluokka ja ikäluokka.fi
dc.format.extent78
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherluksus
dc.subject.otherluksuskulutus
dc.titleLuksuskulutus yhteiskunnallisten jakojen tuottajana : historia ja nykyisyys
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012187287
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysokulutusyhteiskunta
dc.subject.ysoyhteiskuntaluokat
dc.subject.ysokulutus
dc.subject.ysoylellisyys
dc.subject.ysososiologia
dc.subject.ysoyhteiskuntatieteet
dc.subject.ysoyhteiskunnallinen muutos
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot