Luksuskulutus yhteiskunnallisten jakojen tuottajana : historia ja nykyisyys
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millainen yhteiskunnallinen rooli luksuksella on ja miten luksus ilmentää yhteiskunnassa esiintyviä jakoja ja sosiaalista erottautumista. Olen kiinnostunut erityisesti luksuksen ja yhteiskuntaluokan välisestä suhteesta.
Tutkielmani keskeisenä tarkoituksena on problematisoida yksiselitteiseltä vaikuttava luksuksen käsite ja tuoda esiin sen syvempiä yhteiskunnallisia merkityksiä. Pyrin laajentamaan luksuksen määritelmää tarkastelemalla luksusta yhteiskunnallisena ilmiönä sen sijaan, että näkisin sen vain yhtenä kulutuksen muotona. Teoriaosuudessa tarkastelen historiallisen sosiologian ja käsitehistoriallisen näkökulman avulla luksuskäsityksessä ilmeneviä katkoksia ja jatkuvuutta siirryttäessä esimodernista moderniin yhteiskuntaan ja edelleen jälkimoderniin yhteiskuntaan. Käsittelen myös yhteiskuntaluokan merkitystä sosiaalisessa erottautumisessa sekä suomalaisen kulutusyhteiskunnan ominaispiirteitä.
Tutkimuksen aineistoina toimivat Erika 2020- ja Suomi 1999–2019-kyselytutkimusten kvantitatiiviset aineistot, joita analysoin IBM SPSS Statistics 26 -tilasto-ohjelmistolla. Analyysimenetelminä käytän MCA-analyysia ja yksisuuntaista varianssianalyysia. Luon katsauksen siihen, mitä suomalaiset pitävät itselleen välttämättömyytenä ja millaisia kulutushaaveita suomalaisilla on. Tutkin lisäksi sitä, miten yleistä luksuskuluttaminen Suomessa on ja mitkä sosiodemografiset tekijät selittävät luksuskulutusta parhaiten.
Tutkimuksen perusteella luksuskulutuksen ei voida sanoa olevan Suomessa kovinkaan yleistä. Suomalaiset eivät myöskään merkittävästi eroa toisistaan luksuskulutuksen tason suhteen eivätkö myöskään sen suhteen, mieltävätkö he itsensä luksuskuluttajiksi. Vahvimmin luksuskulutusta selittävät tuloluokka, yhteiskuntaluokka ja ikäluokka.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisten mielikuvia luksuksesta
Pääkkönen, Marianne (2016)Tiivistelmä – Abstract Pro gradu-tutkielmassani tarkoituksena oli selvittää suomalaisten mielikuvia luksuksesta ja löytyykö Suomesta kuluttajatyyppejä, jotka ovat yhteydessä luksuskuluttamiseen. Lisäksi tutkittiin selittävätkö ... -
Yhdysvaltain etelävaltiot kulttuurillisten ja yhteiskunnallisten muutosten kourissa : etelävaltiolaisten henkilökohtaisista kirjoituksista esiinnousseita teemoja Yhdysvaltain sisällissodan ja jälleenrakennuksen aikakausina vuosina 1860–1870
Simpanen, Jenna (2021)Pro Gradu -tutkielmassani tarkastelen Yhdysvaltain sisällissotaa etelän näkökulmasta kolmen alkuperäislähteistä nousseen teeman kautta. Pohdin, miten nationalismi ja isänmaallisuus näkyivät etelässä; miten ihmiset kuvailevat ... -
Suomalainen keskiluokka ja lama 1930-luvun vaihteen naistenlehtien mainoksissa
Tarvainen, Kaisla (2024)Maisterintutkielmassa tarkastellaan kahden suomalaisen naistenlehden, Oma Kodin ja Kotilieden, keskiluokalle suunnattua mainontaa ennen 1930-luvun lamaa sekä sen aikana. Tutkimuksen keskiössä ovat laman vaikutukset ... -
From Scarcity to Abundance : Food Waste Themes and Virtues in Agrarian and Mature Consumer Society
Uusitalo, Outi; Takala, Tuomo (Palgrave Macmillan, 2020)Uusitalo and Takala address the food waste problem as a societal phenomenon and examine ethical virtues, values linked to them and food practices in two different time periods: agrarian society (1885–1917) and mature ... -
Johdatus eheyttävään kulutukseen
Mäkelä, Pekka (Atena, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.