Suomalaisten mielikuvia luksuksesta
Tiivistelmä – Abstract
Pro gradu-tutkielmassani tarkoituksena oli selvittää suomalaisten mielikuvia luksuksesta ja löytyykö Suomesta kuluttajatyyppejä, jotka ovat yhteydessä luksuskuluttamiseen. Lisäksi tutkittiin selittävätkö sosiodemografiset tekijät luksuskuluttamista. Tutkielmassa selvitettiin myös, kuinka yleistä luksuskuluttaminen on Suomessa.
Aineistona käytettiin Erika 2020 – tulevaisuuden kuluttaja survey- aineistoa. Sieltä valikoitiin väittämiä luksuksesta ja omista kulutustottumuksistaan viimeisen 12 kuukauden ajalta. Asenneväittämiä oli yhteensä 32 kappaletta, joita analysoitiin faktorianalyysin ja kaksisuuntaisen varianssianalyysin avulla.
Tuloksista selvisi, että suomalaisten mielikuvat luksuksesta täyttivät perinteiden luksuksen kriteerit. Luksuksena ajateltiin muun muassa laadukkaita tuotteita ja tunnettuja tuotemerkkejä. Luksuksella haettiin nautintoa elämään sekä se koettiin osana elämäntyyliä. Lisäksi mielikuvat luksuksesta olivat arkisempia asioita, kuten ravintolassa syöminen ja matkustaminen. Tulosten perusteella nämä mielikuvat olivat 18-34-vuotiailla naisilla. Aineistosta kävi ilmi, että Suomessa on statushakuinen, laatutietoinen sekä wellness-kuluttajatyyppi. Todennäköisempiä luksuskuluttajia olivat 18–34-vuotiaat ylemmän yhteiskuntaluokan henkilöt. Tulokset myös osoittivat, että luksuskuluttaminen ei ole kovin yleistä Suomessa, vaikka kuluttajilla olisi varaa kuluttaa ylellisyystuotteisiin. Suomalaiset kuluttajat myös uskoivat oman kulutuksensa lisääntyvän tulevaisuudessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luksuskulutus yhteiskunnallisten jakojen tuottajana : historia ja nykyisyys
Leppälä, Minna (2020)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millainen yhteiskunnallinen rooli luksuksella on ja miten luksus ilmentää yhteiskunnassa esiintyviä jakoja ja sosiaalista erottautumista. Olen kiinnostunut erityisesti luksuksen ja ... -
Kuluttaminen ja politiikka : kuluttaja normatiivisten odotusten kohteena ja heijastuspintana
Pekonen, Onni (2007)Tutkimus käsittelee poliittisia kuluttajakuvia ja niiden rakentamista sekä ’kuluttajan’ hyödyntämistä poliittisessa toiminnassa. Tutkimusnäkökulmasta keskeisenä kuluttajan esittämisessä poliittisena toimijana on normatiivisuuden ... -
Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
Reuna, Nelli (2020)Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten vaatteisiin liittyviä kulutusasenteita. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat suomalaisten vaatteiden ostopäätöksiin, millaisia kulutusasenteita ... -
Suomalaisten kulutustottumukset ekologisen kestävyyden näkökulmasta
Ristola, Noora (2023)Tässä tutkielmassa tarkastelen suomalaisten kulutustottumuksia ekologisen kestävyyden näkökulmasta. Tavoitteenani on selvittää, ovatko suomalaisten kulutustottumukset kuinka ekologisia ja mitä he ovat valmiita tekemään, ... -
Luodaan yhdessä : mitkä asiat motivoivat kuluttajaa tekemään brändiin liittyvää sisältöä?
Svahn, Mari (2016)Sosiaalisen median myötä brändeihin liittyvää sisältöä voi tehdä kuka tahansa. Kuluttajat luottavat toistensa kokemuksiin enemmän kuin perinteiseen mainontaan, joten kuluttajien tekemä positiivinen sisältö on brändille ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.