dc.contributor.advisor | Rönkä, Anna | |
dc.contributor.author | Hovila, Laura | |
dc.date.accessioned | 2020-11-26T11:44:53Z | |
dc.date.available | 2020-11-26T11:44:53Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72826 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia kodin ja koulun välillä tapahtuvasta yhteistyöstä sairaalakoulujen erityisopettajilla on. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät yhteistyön toteutumista. Tavoitteena oli edistää yhteistyön kehittymistä antamalla ääni sairaalakoulujen erityisopettajien kokemuksille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin suomalaisissa sairaalakouluissa työskenteleviltä erityisopettajilta ja erityisluokanopettajilta yksilöhaastatteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin fenomenologisen tutkimussuuntauksen mukaisesti aineistolähtöisen analyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista hahmotettiin ensimmäiseen tutkimuskysymykseen liittyen onnistuneen yhteistyön mahdollistavia tekijöitä. Yhteistyön osapuolten tasavertaisuus, opettajan aktiivinen rooli sekä koulun sisäinen, vahva tukiver- kosto luovat pohjan toimivan yhteistyösuhteen rakentumiselle. Toiseen tutkimuskysymykseen liittyen erityisopettajien kokemuksista havaittiin tekijöitä, jotka haastavat yhteistyön toteutumista. Huoltajien huoli, yhteydenpidon esteet sekä laajan moniammatillisen verkoston haastavuus nousivat esiin yhteistyön toteutumista vaikeuttavina tekijöinä. | fi |
dc.format.extent | 45 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | fenomenologinen tutkimus | |
dc.title | Erityisopettajien kokemuksia sairaalakoulun ja kodin yhteistyöstä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202011266792 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kodin ja koulun yhteistyö | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | sairaalakoulut | |
dc.subject.yso | sairaalaopetus | |
dc.subject.yso | erityiskoulut | |
dc.subject.yso | erityispedagogiikka | |