Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessani olen selvittänyt sairaalakoulun erityisopettajien ja koulussa toimivan toimintaterapeutin näkemyksiä kuvataiteenteon merkityksestä koulun oppilailla. Tutkin, millaisia merkityksiä toimintaterapeutti sekä erityisopettajat antavat taiteenteolle sairaalakoulumaailmassa ja millaisiin osa-alueisiin merkitykset voi luokitella. Rajaan tutkimuksen vain visuaaliseen taiteentekoon, jolla tarkoitan esimerkiksi maalaamista tai savitöiden tekemistä. Kiinnostukseni tutkimuksessa kohdistui myös lasten ja nuorten taiteellisen toimijuuden tarkasteluun: millaisena oppilaiden taiteellinen toimijuus esiintyy ja millaisia ulottuvuuksia se saa haastateltujen näkökulmasta.
Tutkimus mukaili fenomenologista tutkimusstrategiaa ja aineiston keruu tapahtui puolistrukturoidun yksilöhaastattelun avulla kahdelta sairaalakoulussa työskentelevältä erityisopettajalta ja toimintaterapeutilta (N=3). Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastateltujen näkemyksistä muodostui analyysin yhteydessä kolme eri yhdistävää luokkaa. Myös yksi taiteellisen toimijuuden muoto tuli esille haastatteluaineistosta. Kuvataide nähtiin sairaalakoulussa tunteiden ilmaisun ja minäpystyvyyden tukemisen välineenä sekä koulupäivää keventävänä tekijänä. Oppilaiden taiteellinen toimijuus tuli esille luovan ilmaisijan ulottuvuutena.
Jatkossa tarvitaan lisää ja laajempaa tutkimusta koulunkäynnin avustajien sekä oppilaiden omista näkemyksistä kuvataiteen tekemisen eri merkityksistä sairaalakoulukontekstissa.
...
In my research I have studied the meanings of visual arts in hospital school environment. I interviewed special education teachers and an occupational therapist how they view visual arts and what kind of meanings visual art lessons can have with the students of the hospital school. I examine only such visual arts as, for example, painting or making pottery. I also examined the children's artistic operatorship: how does it occur and what kind of dimensions does it have according to the special education teachers and occupational therapist.
My research approach was a phenomenological approach and I collected my research data with semi-structured interview from two special education teachers and one occupational therapist (N=3). Research data was analyzed with data driven content analysis. The interview data formed three different classes with data driven content analysis. Also one form of artistic operatorship emerged from the research data.
In the future we will need more and larger-scale research about how teaching assistants and students view visual arts and what kind of meanings they give to visual arts at hospital school environment.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4406]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Erityisopettajien kokemuksia sairaalakoulun ja kodin yhteistyöstä
Hovila, Laura (2020)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia kodin ja koulun välillä tapahtuvasta yhteistyöstä sairaalakoulujen erityisopettajilla on. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät ... -
Konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentuminen konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassa
Tiusanen, Henna (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaalaopetuksen konsultoivien erityisopettajien ammatillisen toimijuuden rakentumista heidän konsultaatiotilanteita käsittelevässä kerronnassaan. Tarkoituksena oli syventää tietoa erityisopettajien ... -
Lupa tulla näkyväksi : kuvataideterapeuttinen toiminta kouluissa
Hautala, Päivi-Maria (Jyväskylän yliopisto, 2008)Kuvataideterapialla voidaan edistää oppimista ja oppilaiden terveyttä. Kuvataideterapian avulla kehittyvät myös oppilaiden visuaaliset taidot, tunteen ilmaisu ja itsetuntemus. Tämän havaitsi Päivi-Maria Hautala tarkastellessaan ... -
"Monipuolisena oppimismenetelmänä se varmasti palvelee niin erityisoppijaa kuin ihan yleisopetuksen oppijaakin" : erityisopettajien tulkintoja ja kokemuksia toiminnallisesta oppimisesta
Jaakkola, Silja (2020)Tutkimuksessa perehdytään toiminnallisen oppimisen ilmiöön erityisopetuksen kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää erityisopettajien tulkintoja toiminnallisen oppimisen käsitteestä sekä kokemuksia toiminnallisen ... -
Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa
Marttinen, Merja (2018)Marttinen, Merja. 2018. Alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä työrauhasta pienryhmäopetuksessa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen ja psykologian laitos. 46 ...