Erityisopettajien käsityksiä yhteistyöstä maahanmuuttajaperheiden kanssa
Tässä tutkimuksessa tutkittiin pääkaupunkiseudulla toimivien erityisopettajien käsityksiä heidän tekemästään yhteistyöstä maahanmuuttajaperheiden kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville yhteistyössä esiintyneitä haasteita sekä yhteistyöhön liittyviä kehittämisehdotuksia. Ilmiötä oli merkittävää tutkia maahanmuuttajaperheiden lisääntyvän määrän takia, mikä asettaa peruskouluille uudenlaisia haasteita esimerkiksi kielimuurin takia. Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenografisena tutkimuksena. Tutkittavat kerättiin harkinnanvaraisella eliittiotannalla. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla haastattelemalla kahdeksaa erityisopettajaa pääkaupunkiseudulla. Aineisto analysointiin fenomenografisella analyysilla. Tutkimuksen tulosten mukaan opettajien kokemat haasteet liittyivät pääosin joko vanhempien tai opettajien ymmärryksen puutteeseen, vastakkainasetteluun opettajan ja vanhempien välillä, opettajien tai vanhempien asenteisiin ja ennakkoluuloihin sekä ajan riittämättömyyteen ja aktiivisuuden puutteeseen. Ymmärryksen puute konkretisoitui yhteisen kielen puuttuessa ja kulttuurisissa eroissa. Tulosten valossa kouluissa tehtävän yhteistyön kehittäminen lähtee niin opettajista, vanhemmista kuin koko kouluyhteisöstä. Käytännössä yhteistyötä voitaisiin kehittää aktivoimalla vanhempia yhteistyöhön, muuttamalla henkilökunnan ja vanhempien asenteita sekä lisäämällä ymmärrystä puolin ja toisin. Uutta tietoa tutkimus toi erityisopettajien kokemasta työnkuvan eroavaisuudesta suhteessa muiden opettajien työnkuvaan, mikä heijastui yhteistyön laatuun ja määrään. Tutkittavien toteuttamat yhteistyömuodot vaihtelivat perheiden välillä johtuen perheiden heterogeenisyydestä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ... -
Erityisopettajien kokemuksia sairaalakoulun ja kodin yhteistyöstä
Hovila, Laura (2020)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia kodin ja koulun välillä tapahtuvasta yhteistyöstä sairaalakoulujen erityisopettajilla on. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät ... -
Perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä : erityisopettajien kokemuksia
Lahtinen, Jani (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisina erityisopettajat kokevat perheet kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Pyrkimyksenä oli tarkastella erityisopettajien perhekäsityksiä kokemusten kautta – millaisina ... -
Monitoripoliisi vai mediakasvattaja : varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista liittyen lapsen median käyttöön
Kamula, Leena (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksiin käsitellä huoltajien kanssa lapsen kotona tapahtuvaa mediankäyttöä. Tutkimuksella haetaan tietoa siihen, millaisia asioita on ... -
Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
Karppinen, Artturi (2019)Tutkimuksessa selvitettiin opettajaksi opiskelevien käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä. Erityisesti tavoitteena oli saada selville opiskelijoiden käsityksiä yhteistyön merkityksestä, toimintamuodoista, haasteista sekä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.