Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten tukimalli vastaa oppijoiden yksilöllisiin tarpeisiin sekä millainen merkitys tukimallilla on oppimisen edistymisen ja tuen toteutumisen arvioinnin näkökulmasta tarkasteltuna.
Tutkimusaineisto kerättiin Suomen lisäksi Ruotsista sähköisellä e-kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui yhteensä 17 erityisopettajaa. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysinä.
Tutkimuksen tulokset toivat esille monia yhteneväisyyksiä kansallisen koulutus- ja erityisopetusjärjestelmän nykytilasta Suomessa ja Ruotsissa. Koulutuksellinen inkluusion malli näyttäytyi maiden välillä samankaltaisena, tunnistaen oppimisen tuen tarpeiden vaihtelevuuden sekä tuoden esille opetuksen tukirakenteiden monipuolisuutta. Oppimisen ja koulunkäynnin tukimallissa yksilölliset järjestelyt vastasivat sekä erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden, että nopeasti oppivien ja taitavien oppijoiden tarpeisiin. Tukimallin merkitys tunnistettiin voimavarana oppimisen edistymiselle sekä edellytyksenä tuen yksilöllisyydelle.
Oppimisen tukikeinoja ja erityisopetusta käsittelevä tutkimusaihe on inklusiivisen koulutuksen kehittämisen näkökulmasta merkityksellinen. Tutkimuksen johtopäätöksenä esitetään koulutuspolitiikan ja koulutuksen kehittämislinjausten tavoite tukea ja edistää yksilöllisen oppimisen mahdollisuuksia koulutusjärjestelmässä, mahdollistaen opetuksen yksilöllistämisen ja eriyttämisen.
Asiasanat: inklusiivinen koulutus, oppimisen ja koulunkäynnin tuki, oppimisen arviointi, opetuksen ja oppimisen yksilöllistäminen
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23442]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen haasteet : erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista
Kauppila, Suvi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita maahanmuuttajaoppilaiden opetukseen sisältyy. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin erityisopettajien kokemuksia ... -
"Monipuolisena oppimismenetelmänä se varmasti palvelee niin erityisoppijaa kuin ihan yleisopetuksen oppijaakin" : erityisopettajien tulkintoja ja kokemuksia toiminnallisesta oppimisesta
Jaakkola, Silja (2020)Tutkimuksessa perehdytään toiminnallisen oppimisen ilmiöön erityisopetuksen kontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää erityisopettajien tulkintoja toiminnallisen oppimisen käsitteestä sekä kokemuksia toiminnallisen ... -
Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä." : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (Niilo Mäki Instituutti, 2018) -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ...