Vaikuttajakäsityksen muodostuminen ja seuraamisen sekä tykkäämisen käytänteet Instagramissa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Instagram-vaikuttajien hyödyntämien markkinoinnissa on lisääntynyt merkittävästi viime vuosien aikana. Kuitenkin tutkimustietoa Instagramista, sovelluksen käytänteistä ja sen vaikuttajista on saatavilla niukasti. Esimerkiksi vaikuttajakäsityksen muodostumista tai seuraamisen ja tykkäämisen käytänteitä ei olla tutkittu juuri lainkaan, vaikka niillä on oleellinen merkitys vaikuttajamarkkinoinnin ja sovelluksen käytön kannalta.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vaikuttajia, seuraamista ja tykkäyksiä Instagramissa. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa siitä, miten Instagramin käyttäjät muodostavat käsityksen vaikuttajasta, sekä miten seuraamisen ja tykkäämisen käytännöt muotoutuvat. Lisäksi tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, millainen merkitys uskottavuudella on vaikuttajien seuraamisen ja tykkäämisen kannalta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä yhtätoista 25-32 vuotiasta Instagramin käyttäjää. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella käsitys vaikuttajasta muodostetaan seuraajamäärän, vaikuttamispyrkimyksen ja toiminnan tavoitteellisuuden kautta. Vaikuttajien seuraamisen ensisijainen motiivi on mielenkiinto, tykkäämisen motiivit ovat puolestaan mielenkiinnon ja mieltymyksen osoittaminen, sekä sisällön ohjaaminen itselle mielekkääseen suuntaan. Kuitenkin tulosten perusteella noin puolet Instagramin käyttäjistä antaa tykkäyksiä kavereille mutta ei vaikuttajille. Vaikuttajan uskottavuudella on selkeä yhteys Instagramin käyttäjien halukkuuteen seurata ja tykätä julkaisuista. Tärkeimmiksi uskottavuuden tekijöiksi nousivat asiantuntijuus, luotettavuus ja autenttisuus. Tutkimustulokset tuottivat uutta tietoa aiheesta, mutta niistä löytyi myös yhteneväisyyksiä aiempien akateemisien tutkimuksien kanssa.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28991]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The impact of influencer credibility on purchase intention in the endorsement of sustainable products
Kiss, Réka (2021)Influencer marketing has been on the rise in recent years, and most brands have collaborated with social media influencers. Hence, scholars have studied the topic focusing on the effects of influencer credibility on brand ... -
Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia yksityisyysrajoista ja niiden hallinnasta Instagramissa
Heikkinen, Lotta (2019)Tämän tieteellisen tutkielman tavoitteena on kuvata ja ymmärtää viestinnän ammattilaisten käsityksiä yksityisyysrajoista Instagramissa ja kuinka he hallitsevat näitä rajoja kyseisessä sovelluksessa. Tutkimusaineisto kerättiin ... -
"En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji
Iso-Koivisto, Elsi (2022)Tämä opinnäytetyö tarkastelee Instagramissa julkaistujen kaupallisten yhteistöiden yleisimpiä rakennejaksoja sosiaalisen median vaikuttajien julkaisuissa. Rakennejaksojen tarkastelun pohjalta tutkimuksen tavoitteena on ... -
Journalistisiin sisältöihin kohdistuvan palautteen antaminen Yle Kioskin Instagramissa
Karttunen, Camilla; Jolkkonen, Anni (2022)Tässä tutkielmassa tarkastellaan Yle Kioskin Instagramissa toimivan uutistilin (@ylekioski) saamaa palautetta ja sen sisältämää journalismikritiikkiä. Tutkielmassa pyritään selvittämään, millaista palautetta Instagram-tilin ... -
Kehopositiivisuusaktivistien strategioita vihapuhetta vastaan : huolenpitoa ja vastaanpuhumista suomalaisessa Instagramissa
Kosonen, Heidi; Nousiainen, Susi Mikael (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2024)Vihapuhe on sukupuolittunut ja intersektionaalinen ilmiö, joka kohdistuu erityisesti vähemmistöihin ja pyrkii näiden vaientamiseen ja ulossulkemiseen julkisesta keskustelusta. Tarkastelemme artikkelissamme Instagramissa ...