University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Journalistisiin sisältöihin kohdistuvan palautteen antaminen Yle Kioskin Instagramissa

Thumbnail
View/Open
885.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Karttunen, Camilla |
Jolkkonen, Anni
Date
2022
Discipline
JournalistiikkaJournalism
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tarkastellaan Yle Kioskin Instagramissa toimivan uutistilin (@ylekioski) saamaa palautetta ja sen sisältämää journalismikritiikkiä. Tutkielmassa pyritään selvittämään, millaista palautetta Instagram-tilin kohdeyleisö antaa, miten tilille sisältöä tuottavat toimittajat suhtautuvat palautteeseen ja miten annettu palaute vaikuttaa heidän työhönsä. Tutkielmaa varten käytiin läpi Yle Kioskin Instagram-tilin yhden viikon aikana saama palaute, joka koostui tilille lähetetyistä yksityisviesteistä ja julkaisujen julkisista kommenteista. Sisällönanalyysissa analysoitiin 32 Yle Kioskin Instagram-tilille kohdistettua palautetta. Lisäksi tutkielmassa haastateltiin Yle Kioskin Instagramin sisältöjen parissa työskentelevää tuottajaa ja kolmea toimittajaa. Sekä palautedata että haastatteluaineistot tulkittiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Palautedatan analysoinnin perusteella pyrittiin luomaan käsitystä tilille kohdistetun palautteen sisällöstä. Haastatteluaineiston analysoinnin pohjalta pyrittiin puolestaan saamaan selvyyttä siitä, miten toimittajat suhtautuvat palautteeseen ja miten se vaikuttaa heidän työhönsä. Sisällönanalyysin perusteella palautedatasta pystyttiin muodostamaan seitsemän kategoriaa, joihin tilille annettu journalistinen palaute kohdistui. Kategoriat olivat objektiivisuus, sanavalinta, asiavirhe, uutisaihe, yksiäänisyys, näkökulma ja julkaisun vaikutus aiheesta käytävään julkiseen keskusteluun. Yleisesti tilille annettiin eniten palautetta tilin käyttämistä sanavalinnoista ja oletetuista asiavirheistä. Annettu journalistinen palaute kohdistui yleisimmin journalismikritiikin normikritiikin tasolle. Haastatteluaineistojen sisällönanalyysin avulla löydettiin kaksi pääteemaa, jotka kuvaavat toimittajien suhtautumista tilille kohdistettuun palautteeseen. Toimittajat suhtautuvat palautteeseen työn kuormittavuutta lisäävänä tekijänä ja toisaalta asiana, joka vaikuttaa konkreettisesti heidän työtehtäviinsä. Palautteen kuormittavuutta pystytään säätelemään esimerkiksi toimituksen sisäisillä palautekäytännöillä. ...
Keywords
palaute journalismi sosiaalinen media media toimitustyö toimittajat (media) Instagram mediakritiikki
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302081674

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4786]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • 360°-sisältöjen keskiössä : miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin? 

    Valtonen, Oskari (2019)
    Selvitän tässä tutkielmassa, miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin (2018). Päätarkoituksenani on ymmärtää ilmiötä ja sen ilmenemistä mediaorganisaatioissa. Selvitän samalla, miltä journalististen ...
  • Dialogic journalism : how can journalists participate in the networks of social innovation? 

    Heikka, Taneli (University of Jyväskylä, 2017)
    This thesis asks the question “What is the role of journalism in social innovation?” It explores how journalism is redefined when it engages in the creation of “the new” in society. The study analyzes four cases of ...
  • Uutinen syntyy uudelleen : uutinen ja uutisjournalismi monimediaisessa toimintaympäristössä - tapauksena Yleisradion alueelliset uutiset 

    Hytönen, Timo (Jyväskylän yliopisto, 2013)
  • Vuorovaikutuksen jännitteet toimittajan työssä : sovittelujournalismin herättämiä näkökulmia 

    Gerlander, Maija; Hautakangas, Mikko; Ahva, Laura (Prologos ry, 2018)
    Vuorovaikutus on läsnä toimittajien työssä monella tavalla. Suhde yleisöön on keskeinen toimittajan työtä määrittävä motivaatio ja työn kohde, ja suuri osa tiedonhankinnasta tapahtuu vuorovaikutuksessa lähteiden kanssa. ...
  • Post-Publication Gatekeeping Factors and Practices : Data, Platforms, and Regulations in News Work 

    Salonen, Margareta; Ehrlén, Veera; Koivula, Minna; Talvitie-Lamberg, Karoliina (Cogitatio Press, 2023)
    The gatekeeping literature has turned to look at the factors and practices that shape gatekeeping in the post‐publication environment, i.e., after news has entered circulation. This article adds to the discussion and argues ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre