dc.contributor.advisor | Kalmbach, Jean-Michel | |
dc.contributor.author | Mesiniemi, Maarit | |
dc.date.accessioned | 2020-09-28T06:13:13Z | |
dc.date.available | 2020-09-28T06:13:13Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71905 | |
dc.description.abstract | Tarkastelen tutkimuksessani millä tavalla suomalainen yläkoulun ja lukion J’aime-oppikirjasarja tukee ranskan kulttuurin opetusta ranskan kielen oppitunneilla. Kyseinen oppikirjasarja valittiin tutkimukseen, koska se on uusin Suomessa käytössä oleva ranskan kielen oppikirjasarja ja siten oletettavasti heijastelee lukion opetussuunnitelmassa (LOPS 2015) asetettuja tavoitteita kulttuurillisten taitojen osalta. Uusimman LOPSin mukaan kohdekulttuurin opet- taminen on keskeinen osa vieraan kielen opetuksen sisältöä ja myös taustatutkimus vahvistaa, että kulttuuri on erottamaton osa vieraiden kielten opiskelua.
Tutkimuksessani selvitän millä tavalla kirjasarjassa käsitellään Ranskan kulttuurille tyypillisimpiä kulttuuriteemoja ja antavatko oppikirjat todenmukaisen kuvan kuvaamastaan kohdekulttuurista. Tutkimuksen toisessa osassa selvitän Ranskan kulttuurista kertovien kolmen yleiskirjan pohjalta Ranskan kulttuurille tyypilliset teemat ja miten niitä kuvataan samalla verraten näitä faktoja J’aime-oppikirjasarjan kulttuurisisältöihin. Tämän avulla pystyn analysoimaan, onko kirjasarjan välittämä kuva kohdekulttuurista riittävän monipuolinen ja näin ollen realistinen.
Tutkimuksessa ilmenee, että J’aime-oppikirjasarja esittelee joitain Ranskan kulttuurin merkittäviä teemoja hyvinkin laajasti, mutta osa teemoista jää lähes kokonaan käsittelemättä. Oppikirjat kuvaavat laajasti ranskalaisten vapaanviettotapoja ja urheilutottumuksia sekä gastronomiaa. Taidetta kuvataan monipuolisesti, mutta keskiössä ovat selvästi musiikki ja kirjallisuus, muiden taiteenlajien kuten elokuva- ja maalaustaiteen esittely on hyvin pintapuolista. Visuaaliseen taiteeseen lukeutuva muoti on jätetty yllättäen kokonaan pois oppikirjoista. Yleiskirjat käsittelevät Ranskan historiaa ja maantiedettä yksityiskohtaisesti, mutta nämä teemat ovat hyvin vähän esillä oppikirjasarjassa. Ranskan poliittista järjestelmää ei juurikaan kuvata oppikirjoissa, mutta kirjat käsittelevät ajankohtaisia poliittisia puheenaiheita.
Tutkimukseni osoittaa, että J’aime-oppikirjoissa esitellään monipuolisesti ranskalaista kulttuuria ja kirjasarja pyrkii välittämään realistisen kuvan kohdekulttuurista välttäen stereotypioita. Siten kirjasarja tukee suurilta osin Ranskan kulttuurin opetusta ja toimii opiskelijoille hyvänä työkaluna uuteen kulttuurin tutustuessa. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fr | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Analyse du contenu culturel des manuels de la série J’aime | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202009285980 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Romaaninen filologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Romance Philology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 307 | |
dc.subject.yso | ranskan kieli | |
dc.subject.yso | kulttuuri | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | vieraat kielet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |