Analyse du contenu culturel des manuels de la série J’aime
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tarkastelen tutkimuksessani millä tavalla suomalainen yläkoulun ja lukion J’aime-oppikirjasarja tukee ranskan kulttuurin opetusta ranskan kielen oppitunneilla. Kyseinen oppikirjasarja valittiin tutkimukseen, koska se on uusin Suomessa käytössä oleva ranskan kielen oppikirjasarja ja siten oletettavasti heijastelee lukion opetussuunnitelmassa (LOPS 2015) asetettuja tavoitteita kulttuurillisten taitojen osalta. Uusimman LOPSin mukaan kohdekulttuurin opet- taminen on keskeinen osa vieraan kielen opetuksen sisältöä ja myös taustatutkimus vahvistaa, että kulttuuri on erottamaton osa vieraiden kielten opiskelua.
Tutkimuksessani selvitän millä tavalla kirjasarjassa käsitellään Ranskan kulttuurille tyypillisimpiä kulttuuriteemoja ja antavatko oppikirjat todenmukaisen kuvan kuvaamastaan kohdekulttuurista. Tutkimuksen toisessa osassa selvitän Ranskan kulttuurista kertovien kolmen yleiskirjan pohjalta Ranskan kulttuurille tyypilliset teemat ja miten niitä kuvataan samalla verraten näitä faktoja J’aime-oppikirjasarjan kulttuurisisältöihin. Tämän avulla pystyn analysoimaan, onko kirjasarjan välittämä kuva kohdekulttuurista riittävän monipuolinen ja näin ollen realistinen.
Tutkimuksessa ilmenee, että J’aime-oppikirjasarja esittelee joitain Ranskan kulttuurin merkittäviä teemoja hyvinkin laajasti, mutta osa teemoista jää lähes kokonaan käsittelemättä. Oppikirjat kuvaavat laajasti ranskalaisten vapaanviettotapoja ja urheilutottumuksia sekä gastronomiaa. Taidetta kuvataan monipuolisesti, mutta keskiössä ovat selvästi musiikki ja kirjallisuus, muiden taiteenlajien kuten elokuva- ja maalaustaiteen esittely on hyvin pintapuolista. Visuaaliseen taiteeseen lukeutuva muoti on jätetty yllättäen kokonaan pois oppikirjoista. Yleiskirjat käsittelevät Ranskan historiaa ja maantiedettä yksityiskohtaisesti, mutta nämä teemat ovat hyvin vähän esillä oppikirjasarjassa. Ranskan poliittista järjestelmää ei juurikaan kuvata oppikirjoissa, mutta kirjat käsittelevät ajankohtaisia poliittisia puheenaiheita.
Tutkimukseni osoittaa, että J’aime-oppikirjoissa esitellään monipuolisesti ranskalaista kulttuuria ja kirjasarja pyrkii välittämään realistisen kuvan kohdekulttuurista välttäen stereotypioita. Siten kirjasarja tukee suurilta osin Ranskan kulttuurin opetusta ja toimii opiskelijoille hyvänä työkaluna uuteen kulttuurin tutustuessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Analyse critique du manuel Parfait 1
Henttinen, Heidi (2013)Tutkimukseni kohteena on aikuisille suunnattu ranskan kielen oppikirja Parfait! 1. YLE Teemalla keväällä 2010 esitetyssä kielikilpailuohjelmassa, Talo Ranskassa, kilpailijat käyttivät kyseistä oppikirjaa oppimisensa apuna. ... -
La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
Kuhna, Roosa (2019)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ... -
Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1 : Étude comparative
Tolvanen, Nina (2018)Tutkielma tarkastelee aistihavainnoittain kategorisoituja oppimistyylejä suomalaisille suunnatuissa ranskan kielen yläkoulun ja lukion oppikirjoissa Voilà ! 1 Exercices (2007) ja J’aime 1 (2015). Lisäksi tutkielma tarkastelee ... -
La contextualisation de la grammaire française dans la série de manuels Escalier
Heikkinen, Ida (2017)Tässä tutkimuksessa perehdytään kielioppisääntöjen esitystapaan uudessa b2/b3 -kielen ranskan oppikirjasarjassa Escalier. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, missä määrin siinä otetaan huomioon suo-menkielinen oppija ... -
Varhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä kielitaidosta ja vieraan kielen käytöstä
Roiha, Anssi; Mäntylä, Katja; Dufva, Hannele (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Tässä artikkelissa paneudutaan varhain alkaneessa CLIL-opetuksessa opiskelleiden oppilaiden käsityksiin kielitaidosta. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=41) opiskelivat englannin- ja ranskankielisessä CLIL-opetuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.