University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kuhna, Roosa
Date
2019
Discipline
Romaaninen filologiaRomance Philology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet uusittiin vuonna 2014 ja ne otettiin käyttöön syksyllä 2016. Oppikirjojen tulee noudattaa opetussuunnitelman tavoitteita ja sisältöjä, sillä opetussuunnitelma on opetuksen ohjaamisen perusta Suomessa. Suuri osa opetuksesta myös perustuu edelleen oppikirjoihin. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahden oppikirjasarjan, Tous Ensemblen ja Cadeaun, ensimmäisiä osia, niiden suhdetta julkaisemisen aikana voimassa olleisiin vieraan A-kielen opetussuunnitelmiin sekä opetussuunnitelmauudistuksen aiheuttamia eroja oppikirjoissa. Tätä varten tutkielmassa tarkasteltiin ensin vuoden 2004 sekä vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteita vieraan A-kielen opetuksen osalta. Aluksi tutkittiin, noudattaako Tous ensemble 1 vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteiden vieraan A-kielen vuosiluokille 3-6 tarkoitettuja opetuksen tavoitteita ja keskeisimpiä sisältöjä. Tämän jälkeen tutkittiin, noudattaako Cadeau 1 vuorostaan vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteissa yhtä lailla vuosiluokille 3-6 mainittuja vieraan kielen A-oppimäärän opetuksen tavoitteita, opetuksen tavoitteisiin liittyviä keskeisiä sisältöalueita sekä jokaista oppiainetta koskevia laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Lopuksi tutkittuja oppikirjoja ja niiden sisältöjä verrattiin toisiinsa opetussuunnitelmauudistuksen aiheuttamien erojen selvittämiseksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Cadeau 1 noudattaa oman opetussuunnitelmansa perusteita tunnollisemmin kuin Tous ensemble 1. Viimeiseksi mainitun oppikirjan sisällöstä huomattiin, ettei kaikkia vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteisiin merkittyjä tavoitteita ole otettu huomioon oppikirjan laadinnassa, mutta vieraiden kielten keskeiset sisällöt on kuitenkin onnistuttu siihen sisällyttämään. Cadeau 1 -kirjassa puolestaan kaikki opetuksen tavoitteet sekä tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet ovat onnistuttu huomioimaan oppikirjan laadinnassa ainakin osittain, mikä edistää myös tavoitteiden toteutumista opetuksessa. Toisaalta laaja-alaisista osaamisen tavoitteista yksi puuttui kokonaan, ja muut olivat oppikirjassa esillä suht heikosti. Oppikirjojen vertailussa saatiin selville, että oppikirjojen kohderyhmästä johtuen ne käsittelevät paljolti samoja aihealueita ja painottavat vuorovaikutuksen tärkeyttä opetuksessa ja oppimisessa, mutta opetussuunnitelman perusteissa esiintyviä eroavaisuuksia oli myös havaittavissa. Cadeau 1 painotti enemmän oppilaan roolia aktiivisena toimijana omassa oppimisessaan sekä sisälsi enemmän esimerkiksi tietotekniikan ja autenttisen materiaalin käyttöä opetuksen tukena kuin Tous ensemble 1, kuten vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteissa on mainittu. ...
Keywords
oppikirjat opetussuunnitelmat vieraat kielet ranskan kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904032047

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • L'enseignement de la prononciation du français dans le manuel scolaire finlandais Escalier 2 

    Järvinen, Asta (2015)
    Työn tavoitteena oli selvittää, miten lukion ranskan lyhyen oppimäärän 3. ja 4. kurssien oppikirja Escalier 2 opettaa ääntämistä. Ääntäminen oli tutkimusaiheena kiinnostava, sillä se luo pohjan suulliselle ilmaisulle. ...
  • L'enseignement de l'imparfait français dans un manuel scolaire finlandais 

    Kinnunen, Kati (2009)
     
  • Il faut que ce soit clair/bisogna che sia chiaro - Comparaison de l'enseignement du subjonctif français et du subjonctif italien dans des manuels scolaires finlandais 

    Ruottinen, Teija (2009)
      
  • Les changements de l'enseignement de la grammaire français en Finlande à travers l'étude de deux manuels publiés en 1910 et en 2018 

    Kangas, Sanni (2020)
    Tämän kyseisen tutkimuksen aiheena on ranskan kielen opetuksen muutokset kieliopin opetuksessa Suomessa vuosien 1910–2018 välisenä aikana kahden oppikirjan välillä. Aineistona käytän kahta ranskan kielen oppikirjaa, jotka ...
  • L'enseignement des formes verbales : étude comparée de manuels scolaires finlandais, suédois et danois 

    Hiltunen, Katja (1997)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre