Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1 : Étude comparative
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielma tarkastelee aistihavainnoittain kategorisoituja oppimistyylejä suomalaisille suunnatuissa ranskan kielen yläkoulun ja lukion oppikirjoissa Voilà ! 1 Exercices (2007) ja J’aime 1 (2015). Lisäksi tutkielma tarkastelee opetussuunnitelman perusteiden (OPS) yhteyttä mahdollisiin painotuseroihin oppimistyylien suhteen kyseisissä oppikirjoissa. Voilà ! 1 Exercices on julkaistu aiemman, vuonna 2004 julkaistun OPS:in aikaan, kun taas J’aime 1 on julkaistu uusimman OPS:in julkaisun (2014) ja täytäntöönpanon (2016) välillä. Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä uusin OPS painottaa entistä enemmän oppilaiden yksilöllisyyden huomioonottamista opetuksessa muun muassa monipuolisten opetusmetodien kautta. Tehtävien erilaisuutta on luonnollista lähestyä erilaisten oppimistyylien kautta, vaikka käsitteenä oppimistyyli onkin varsin kiistanalainen.
Johdanto esittelee oppimistyylien erilaisia luokittelutapoja, oppimistyylikonseptin kohtaamaa kritiikkiä, opetussuunnitelman perusteiden keskeisimmät sisällöt, korpuksen (862 tehtävää: 430 oppikirjasta J’aime 1 ja 432 puolestaan kirjasta Voilà ! 1 Exercices) sekä aineiston luokittelun, ts. jaon neljään eri oppimistyylikategoriaan (visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen ja taktiilinen) tuetun aistikanavan perusteella. Tehtävänannon ollessa avoin käytettävän aistikanavan suhteen on tyyli merkitty luokittelemattomaksi.
Analyysi kuvaillun luokittelun pohjalta osoittaa, että auditiiviset ja taktiiliset tehtävät ovat kaikista yleisimpiä (yli puolet tehtävistä). Tämän jälkeen tulevat visuaaliset ja lopuksi kinesteettiset tehtävät. Kinesteettisten tehtävien prosentuaalinen osuus oli molemmissa erittäin pieni verrattuna muihin tyyleihin, vaikka J’aime 1 -kirjassa erot eri tyylien välillä ovatkin tasoittuneet verrattuna Voilà ! 1 Exercices -kirjaan. Erityisesti visuaalisten tehtävien osuus on merkittävästi suurempi J’aime:ssa. Tehtävänannot ovat myös monipuolisemmat. Tämä voi olla uusimman OPS:in vaikutusta, sillä J’aime:n tekijät kuvailevat sitä OPS:in mukaiseksi.
Tutkimustulokset siis osoittavat, että oppikirjat J’aime 1 ja Voilà ! 1 Exercices tukevat erityisesti auditiivisia ja taktiilisia oppijoita. J’aime tukee lisäksi visuaalisia oppijoita lähes yhtä paljon kuin taktiilisia. Kumpaa tahansa kirjasarjaa käytettäessä opettajan tarvitsee kuitenkin käyttää lisämateriaalia tukeakseen paremmin kinesteettisiä oppijoita.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29367]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande
Ripatti, Heidi (2013)Tutkielma keskittyy oppimistyylien merkitykseen suomalaisille suunnatuissa ranskan alakoulun oppikirjoissa. Kiinnostukseni oppimistyylejä kohtaan heräsi opettajakoulutuksen aikana, jolloin painotettiin paljon oppilaiden ... -
La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime
Järvinen, Asta (2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko ääntämisen opetuksella sijaa suomalaisissa ranskan kielen oppikirjoissa. Syksyllä 2016 käyttöön otetut lukion opetussuunnitelman perusteet korostavat viestinnällisyyttä vieraiden ... -
Étude comparative des stratégies de communication dans les séries de manuels Escalier et On the go
Jaatinen, Jenni (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ja vertailla, kuinka ranskan oppikirjasarja Escalier ja englannin oppikirjasarja On the Go huomioivat sisällössään erilaiset viestintästrategiat, tukien näin samalla suullisen ... -
La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime
Tikanmäki, Katriina (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, otetaanko ranskan kielen ääntämisen opetuksessa huomioon suomenkielisille vaikeat äänteet. Kielten opettamisessa yksi tärkeä painopiste on suullisessa kielitaidossa, ja ääntäminen ... -
La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
Kuhna, Roosa (2019)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ...