Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPeltoperä, Kaisu
dc.contributor.authorMarkkola, Ella
dc.contributor.authorMehto, Emilia
dc.date.accessioned2020-09-28T05:53:29Z
dc.date.available2020-09-28T05:53:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71897
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa on selvitetty vuorohoidossa olevien lasten vertaissuhteisiin liittyviä ominaispiirteitä sekä vertaissuhteiden ylläpitämisen tukimenetelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää paremmin lasten vertaissuhteita vuorohoidossa. Lähtökohtana tutkimukselle toimivat varhaiskasvatuksen opettajien ja lasten vanhempien kokemukset aiheesta. Aikaisempien tutkimusten mukaan lasten vertaissuhteilla on merkittävä rooli lapsen kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille. Vuorohoito on omanlaisensa ympäristö lasten vertaissuhteille, josta ei ole vielä kattavaa tutkimustietoa. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa on hyödynnetty Perheet 24/7 -tutkimushankkeen materiaalia. Tutkimusaineisto koostuu 16 vanhemman ja yhdeksästä varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastattelusta. Analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Puhuessaan lasten vertaissuhteista vuorohoidossa lasten vanhemmat ja varhaiskasvatuksen opettajat nostivat esille aikataulut, lapsiryhmän rakenteen ja vaihtuvuuden. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat tukivat lasten vertaissuhteita vuorohoidossa kertomalla lapsille toistensa hoitoajoista, tukemalla vanhempien välistä verkostoitumista ja ohjaamalla lasten toimintaa. Tutkimuksemme perusteella voimme todeta, että lasten vanhemmat sekä varhaiskasvatuksen opettajat olivat havainneet lasten vertaissuhteisiin vuorohoidossa liittyvän erityispiirteitä. Varhaiskasvatuksen opettajat myös kuvasivat tukimenetelmiä, joita he käyttivät tukeakseen lasten vertaissuhteita. Tutkimuksessamme selvinneitä vuorohoidon mahdollisuuksia voitaisiin hyödyntää lapsiryhmän pedagogiikan suunnittelussa ja lasten vertaissuhteiden tukemisessa.fi
dc.format.extent43
dc.language.isofi
dc.subject.otherperheet 24/7
dc.title´´Tuleeks se tänään? ´´: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009285972
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovertaissuhteet


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot