Toteutuuko varhaiskasvatuksen vuorohoidossa lasten oikeus pedagogiikkaan?
Peltoperä, K. (2022, 25.2.2022). Toteutuuko varhaiskasvatuksen vuorohoidossa lasten oikeus pedagogiikkaan?. Tutkittua varhaiskasvatuksesta. https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/02/25/toteutuuko-varhaiskasvatuksen-vuorohoidossa-lasten-oikeus-pedagogiikkaan/
Julkaistu sarjassa
Tutkittua varhaiskasvatuksestaTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Tutkittua varhaiskasvatuksesta 2022
Tämä teksti pohjautuu väitöskirjaani ” Vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden rakentamat merkitykset varhaiskasvatuksen vuorohoidolle”. Väitöskirjassa tutkittiin, millaisia merkityksiä ja ihanteita epätyypillisinä aikoina työskentelevät vanhemmat ja varhaiskasvatuksen työntekijät antavat vuorohoidolle haastattelupuheessa. Tutkimusaineisto koostuu 18 vanhemman ja 31 työntekijän haastatteluista, jotka on analysoitu diskurssianalyyttisesti. Aineiston analyysi osoitti, että puhe vuorohoidosta on jännitteistä.
Julkaisija
Tutkittua varhaiskasvatuksestaISSN Hae Julkaisufoorumista
2737-3665Asiasanat
Alkuperäislähde
https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2022/02/25/toteutuuko-varhaiskasvatuksen-vuorohoidossa-lasten-oikeus-pedagogiikkaan/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243367768
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pienten lasten hyvinvointi ja kuulumisen rakentuminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
Salonen, Eija (Niilo Mäki Instituutti, 2021) -
”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
Valtonen, Jutta (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta. Tavoitteena oli selvittää ja kuvata lasten antamia merkityksiä vuorohoidossa järjestettävälle esiopetukselle ja heidän kokemuksiaan ... -
Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana
Hellstén, Venla (2022)Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. ... -
Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
Lehmonen, Soile; Viitanen, Maarit (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten ... -
Sukupolvisuhteet, hallinta ja subjektifikaatio : etnografinen tutkimus lasten ja aikuisten suhteista vuorohoitopäiväkodissa
Siippainen, Anna (Jyväskylän yliopisto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.