´´Tuleeks se tänään? ´´: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa
Tässä tutkimuksessa on selvitetty vuorohoidossa olevien lasten vertaissuhteisiin liittyviä ominaispiirteitä sekä vertaissuhteiden ylläpitämisen tukimenetelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää paremmin lasten vertaissuhteita vuorohoidossa. Lähtökohtana tutkimukselle toimivat varhaiskasvatuksen opettajien ja lasten vanhempien kokemukset aiheesta. Aikaisempien tutkimusten mukaan lasten vertaissuhteilla on merkittävä rooli lapsen kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille. Vuorohoito on omanlaisensa ympäristö lasten vertaissuhteille, josta ei ole vielä kattavaa tutkimustietoa.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa on hyödynnetty Perheet 24/7 -tutkimushankkeen materiaalia. Tutkimusaineisto koostuu 16 vanhemman ja yhdeksästä varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastattelusta. Analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Puhuessaan lasten vertaissuhteista vuorohoidossa lasten vanhemmat ja varhaiskasvatuksen opettajat nostivat esille aikataulut, lapsiryhmän rakenteen ja vaihtuvuuden. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat tukivat lasten vertaissuhteita vuorohoidossa kertomalla lapsille toistensa hoitoajoista, tukemalla vanhempien välistä verkostoitumista ja ohjaamalla lasten toimintaa.
Tutkimuksemme perusteella voimme todeta, että lasten vanhemmat sekä varhaiskasvatuksen opettajat olivat havainneet lasten vertaissuhteisiin vuorohoidossa liittyvän erityispiirteitä. Varhaiskasvatuksen opettajat myös kuvasivat tukimenetelmiä, joita he käyttivät tukeakseen lasten vertaissuhteita. Tutkimuksessamme selvinneitä vuorohoidon mahdollisuuksia voitaisiin hyödyntää lapsiryhmän pedagogiikan suunnittelussa ja lasten vertaissuhteiden tukemisessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5396]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana
Hellstén, Venla (2022)Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. ... -
Toteutuuko varhaiskasvatuksen vuorohoidossa lasten oikeus pedagogiikkaan?
Peltoperä, Kaisu (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2022)Tämä teksti pohjautuu väitöskirjaani ” Vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden rakentamat merkitykset varhaiskasvatuksen vuorohoidolle”. Väitöskirjassa tutkittiin, millaisia merkityksiä ja ihanteita epätyypillisinä aikoina ... -
Pienten lasten hyvinvointi ja kuulumisen rakentuminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
Salonen, Eija (Niilo Mäki Instituutti, 2021) -
”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
Valtonen, Jutta (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta. Tavoitteena oli selvittää ja kuvata lasten antamia merkityksiä vuorohoidossa järjestettävälle esiopetukselle ja heidän kokemuksiaan ... -
365 päivää lasten osallisuutta : mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa
Jokimies, Erika (2013)Jokimies, Erika. 2013. 365 päivää lasten osallisuutta – mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 95 sivua + liitteet. Koko ...