´´Tuleeks se tänään? ´´: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa

Abstract
Tässä tutkimuksessa on selvitetty vuorohoidossa olevien lasten vertaissuhteisiin liittyviä ominaispiirteitä sekä vertaissuhteiden ylläpitämisen tukimenetelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää paremmin lasten vertaissuhteita vuorohoidossa. Lähtökohtana tutkimukselle toimivat varhaiskasvatuksen opettajien ja lasten vanhempien kokemukset aiheesta. Aikaisempien tutkimusten mukaan lasten vertaissuhteilla on merkittävä rooli lapsen kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille. Vuorohoito on omanlaisensa ympäristö lasten vertaissuhteille, josta ei ole vielä kattavaa tutkimustietoa. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa on hyödynnetty Perheet 24/7 -tutkimushankkeen materiaalia. Tutkimusaineisto koostuu 16 vanhemman ja yhdeksästä varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastattelusta. Analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Puhuessaan lasten vertaissuhteista vuorohoidossa lasten vanhemmat ja varhaiskasvatuksen opettajat nostivat esille aikataulut, lapsiryhmän rakenteen ja vaihtuvuuden. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat tukivat lasten vertaissuhteita vuorohoidossa kertomalla lapsille toistensa hoitoajoista, tukemalla vanhempien välistä verkostoitumista ja ohjaamalla lasten toimintaa. Tutkimuksemme perusteella voimme todeta, että lasten vanhemmat sekä varhaiskasvatuksen opettajat olivat havainneet lasten vertaissuhteisiin vuorohoidossa liittyvän erityispiirteitä. Varhaiskasvatuksen opettajat myös kuvasivat tukimenetelmiä, joita he käyttivät tukeakseen lasten vertaissuhteita. Tutkimuksessamme selvinneitä vuorohoidon mahdollisuuksia voitaisiin hyödyntää lapsiryhmän pedagogiikan suunnittelussa ja lasten vertaissuhteiden tukemisessa.
Main Authors
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009285972Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share