University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

365 päivää lasten osallisuutta : mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa

Thumbnail
View/Open
10. Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jokimies, Erika
Date
2013
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education

 
Jokimies, Erika. 2013. 365 päivää lasten osallisuutta – mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 95 sivua + liitteet. Koko ajan tavallisemmaksi muuttuva vuorotyö on pakottanut varhaiskasvatuksen tarjoamaan palveluitaan myös epätyypillisinä vuorokauden aikoina - tällöin on kyse vuorohoidosta. Huoli lasten hyvinvoinnista ja selviytymisestä muuttuvassa maailmassa haastaa meidät kiinnittämään entistä enemmän huomiota lasten osallisuuden toteutumiseen käytännössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ja millaisena lasten osallisuus ilmenee vuorohoidon toimintaympäristössä sekä minkälaisia mahdollisuuksia ja rajoituksia vuorohoito asettaa osallisuuden toteutumiselle käytännössä. Lisäksi tutkin millaisten käytännöntoimintatapojen avulla lasten osallisuutta voitaisiin vuorohoidossa lisätä. Tutkimukseni on otteeltaan laadullinen ja siinä on havaittavissa toimintatutkimuksellisia piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä käytin toiminnallista teemahaastattelua. Haastatteluja suoritin yhteensä 12, joista jokaiseen sisältyi itse kehittämäni yksilöllinen toimintatehtävä. Tutkimukseni kohdejoukkona oli vuorohoidon työntekijöitä useista eri vuorohoitoyksiköistä, kolmesta eri kunnasta. Vuorohoidossa lasten osallisuus jakautuu kolmeen ulottuvuuteen: päiväajan aikuislähtöiseen, ilta- ja viikonloppuaikojen lapsilähtöiseen sekä osittain ympärivuorokautiseen relationaaliseen osallisuuteen. Lasten osallisuuden toteutumiseen taas liittyy useita erilaisia tekijöitä. Tutkimukseni mukaan samat tekijät, jotka iltaisin ja viikonloppuisin mahdollistavat lasten osallisuuden, puolestaan rajoittavat sen toteutumista päiväaikaan. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lasten osallisuus kulminoituu aikuisiin ja heidän toimintatapoihinsa. Lasten osallisuuden lisääminen edellyttäisi vuorohoidossa vallitsevan joustavan toimintakulttuurin laajentamista, olemassa olevien resurssien monipuolisempaa hyödyntämistä sekä lasten osallisuutta edistävien pedagogisten ja konkreettisten käytäntöjen systemaattista toteuttamista. Tällaisia käytäntöjä olivat esimerkiksi pienryhmätoiminta, lasten kokoukset, lasten idealaatikot, ikätasoiset vastuutehtävät ja projektioppiminen. Tutkimukseni mukaan lapsilähtöisen ja relationaalisen osallisuuden toteutuminen edes auttaa lasten hyvinvointia ja lisää lasten tyytyväisyyttä sekä aktiivista toimijuutta. Tästä voidaankin päätellä, että lasten osallisuuden tukeminen saattaisi olla keino vastata vuorohoidon ja nyky-yhteiskunnan asettamiin haasteisiin. Vaikka lasten valtaistuminen saattaakin aiheuttaa aikuisissa tietynlaista epävarmuutta ja pelkoa, on se silti askel kohti laadukkaampaa varhaiskasvatusta. ...
Alternative title
Mahdollisuudet ja käytännöt vuorohoidossa
Keywords
Lasten osallisuus lapsilähtöisyys vuorohoito varhaiskasvatus lapset osallisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306071917

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Pienten lasten hyvinvointi ja kuulumisen rakentuminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa 

    Salonen, Eija (Niilo Mäki Instituutti, 2021)
  • Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana 

    Hellstén, Venla (2022)
    Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. ...
  • Kohti sosioemotionaalisia taitoja ja lasten osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria : ProVaka-toimintamallin pilottivaiheen analyysi 

    Karhu, Anne; Heiskanen, Noora; Närhi, Vesa (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)
    Kaikkien lasten osallisuuden tukeminen edellyttää tarvittavan kehityksen ja oppimisen tuen järjestämistä varhaiskasvatukseen. Osallistavan varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisellä tuetaan koko lapsiryhmän kanssa ...
  • "Lapset päättää ja aikuinen kuuntelee" : lasten näkemyksiä varhaiskasvatustoiminnasta 

    Levo, Mervi (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin lasten ajatuksia varhaiskasvatuksen toiminnasta. Lapsia pyydettiin kertomaan, millaisista asioista he varhaiskasvatuksen toiminnassa pitävät ja mistä he eivät pidä sekä ideoimaan myös uusia ...
  • ´´Tuleeks se tänään? ´´: lasten vertaissuhteiden ominaispiirteitä ja tukimenetelmiä vuorohoidossa 

    Markkola, Ella; Mehto, Emilia (2020)
    Tässä tutkimuksessa on selvitetty vuorohoidossa olevien lasten vertaissuhteisiin liittyviä ominaispiirteitä sekä vertaissuhteiden ylläpitämisen tukimenetelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää paremmin lasten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre