Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRissanen, Mari-Jatta
dc.contributor.authorHakanen, Iina
dc.date.accessioned2020-09-21T06:52:57Z
dc.date.available2020-09-21T06:52:57Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71811
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lastenteatterin merkityksestä osana varhaiskasvatusta. Tutkimuksessa selvitettiin, miksi varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät lastenteatteria varhaiskasvatuksessa, millaisia elementtejä tunnistavat lapsille merkityksellisiksi teatterikokemuksissa, ja millaista lastenteatteria he suosivat osana varhaiskasvatusta. Tässä tutkimuksessa lastenteatterilla tarkoitettiin lapsille suunnattua teatteriesitystä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja haastateltavia oli neljä. Kaikki tutkimukseen osallistujat olivat varhaiskasvatuksen opettajia, joilla jokaisella oli ainakin yksi kokemus lapsille suunnatun teatteriesityksen katsomisesta lapsiryhmän kanssa. Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat näkivät lastenteatterilla osana varhaiskasvatusta useita pedagogisia hyötyjä, toisaalta he toteuttivat sitä myös lasten keskinäisen tasavertaisuuden ja teatterista saadun nautinnon vuoksi, tarjoten näin lapsille monipuolisia taiteellisia kokemuksia. Varhaiskasvatuksen opettajat tunnistivat lapsille merkityksellisiksi asioiksi niin teatteriesityksen elementtejä, kuin lapsen voimaantumiseen liittyviä tekijöitä. Lastenteatteriesitysten suosioon varhaiskasvattajien keskuudessa vaikuttivat sekä esityksen sisältö ja keinot, että teatterin ammattimaiset toimintatavat, arvot ja asenteet, kuten lapsen arvostaminen teatterikatsojana. Varhaiskasvatuksen opettajat näkivät lastenteatterin yksilöllisten kokemusten tuottajana ja merkityksellisenä osana varhaiskasvatusta.fi
dc.format.extent51
dc.language.isofi
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen opettaja
dc.titleLastenteatterin merkitys varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009215897
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.subject.ysolastenteatterit
dc.subject.ysoteatterikasvatus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot