Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan psykososiaalisen työympäristön yhteyttä varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkielmamme keskittyy varhaiskasvatuksen työoloihin ja laatuun.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysiin keinoin. Tutkimukseen osallistui yhdeksän varhaiskasvatuksen opettajaa kolmesta eri kunnasta.
Tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen opettajien korostavan vuorovaikutuksen, riittävien henkilöstöresurssien sekä lapsilähtöisyyden merkitystä varhaiskasvatuksen laatuun. Laatua heikentävänä ja kuormittavuutta aiheuttavana pidettiin henkilöstön riittämättömyyttä, työn organisoinnin haasteita sekä heikkoja vuorovaikutus- ja työyhteisötaitoja. Tuloksissa korostui työn kuormittavuus.
Tutkimukseen osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat tunnistivat varhaiskasvatuksen laatutekijät ja haluavat toimia niiden mukaisesti, mutta työolojen haasteellisuuden vuoksi se ei ole aina mahdollista. Laatutekijöiden toteuttamisen edellytyksenä voidaan olettaa olevan toimiva psykososiaalinen työympäristö. Tämä taas vaatii alalle riittäviä resursseja ja alan kokonaisvaltaista arvostusta yhteiskunnassa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24534]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa.
Rautjoki, Riikka; Salenius, Anu (2020)Tutkimuksemme aiheena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä laadukkaasta pedagogisesta vuorovaikutuksesta haastavissa kasvatustilanteissa. Halusimme myös selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen ... -
Opettajan työhyvinvoinnin muutos : opettajien kokemuksia väistöolosuhteiden työhyvinvoinnista
Ratia, Katja (2017)TIIVISTELMÄ Ratia, Katja. 2017. Opettajan työhyvinvoinnin muutos: opettajien kokemuksia väistöolosuhteiden työhyvinvoinnista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 66 ... -
Karhukuntien perusasteen koulujen opettajien työhyvinvointi
Tulasalo, Miia (2005) -
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ... -
Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus
Virtanen, Anna; Runtti, Soile (2017)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmia varhaiskasvatuksen laadusta. Kasvatusta ei koskaan toteuteta tyhjiössä vaan se luodaan vallitsevan kulttuurin ja ...