Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matalan sosioekonomisen aseman taustan omaavien lasten huomioimisesta varhaiskasvatuksessa
Abstract
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin, kuinka varhaiskasvatuksen opettajille näyttäytyy lapsen matalan sosioekonomisen aseman tausta sekä kuinka varhaiskasvatuksen opettajat huomioivat varhaiskasvatuksessa matalan sosioekonomisen aseman taustan omaavia lapsia.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus sisältäen piirteitä fenomenografisesta tutkimuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselynä, joka sisälsi kolme kysymystä. Tutkimusaineistossa oli mukana 14 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettajille lapsen matalan sosioekonomisen aseman tausta näyttäytyi lasten omaisuudesta tehtyjen havaintojen, perheen arkirytmin epäsäännöllisyyden sekä lapsen kertoman kokemuksen perusteella. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat huomioivat matalan sosioekonomisen aseman taustan omaavia lapsia lainaamalla ja lahjoittamalla esineitä, tekemällä yhteistyötä ja antamalla yleistä tukea. Lapsen hyvinvointia ja oppimista voidaan huomioida myös tukemalla lapsen perhettä.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405133567Use this for linking
Language
Finnish