Lastenteatterin merkitys varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lastenteatterin merkityksestä osana varhaiskasvatusta. Tutkimuksessa selvitettiin, miksi varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät lastenteatteria varhaiskasvatuksessa, millaisia elementtejä tunnistavat lapsille merkityksellisiksi teatterikokemuksissa, ja millaista lastenteatteria he suosivat osana varhaiskasvatusta. Tässä tutkimuksessa lastenteatterilla tarkoitettiin lapsille suunnattua teatteriesitystä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja haastateltavia oli neljä. Kaikki tutkimukseen osallistujat olivat varhaiskasvatuksen opettajia, joilla jokaisella oli ainakin yksi kokemus lapsille suunnatun teatteriesityksen katsomisesta lapsiryhmän kanssa. Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat näkivät lastenteatterilla osana varhaiskasvatusta useita pedagogisia hyötyjä, toisaalta he toteuttivat sitä myös lasten keskinäisen tasavertaisuuden ja teatterista saadun nautinnon vuoksi, tarjoten näin lapsille monipuolisia taiteellisia kokemuksia. Varhaiskasvatuksen opettajat tunnistivat lapsille merkityksellisiksi asioiksi niin teatteriesityksen elementtejä, kuin lapsen voimaantumiseen liittyviä tekijöitä. Lastenteatteriesitysten suosioon varhaiskasvattajien keskuudessa vaikuttivat sekä esityksen sisältö ja keinot, että teatterin ammattimaiset toimintatavat, arvot ja asenteet, kuten lapsen arvostaminen teatterikatsojana. Varhaiskasvatuksen opettajat näkivät lastenteatterin yksilöllisten kokemusten tuottajana ja merkityksellisenä osana varhaiskasvatusta.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4422]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä taidekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa
Räsänen, Tiia (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä taidekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää tietoa taidekasvatuksen merkityksestä ... -
Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Mustalahti, Laura; Moisio, Hennariina (2020)Tässä tutkielmassa tarkastellaan psykososiaalisen työympäristön yhteyttä varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkielmamme keskittyy varhaiskasvatuksen työoloihin ja laatuun. Tutkimus ... -
Taide ja kerronta varhaiskasvatuksessa
Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja (Turun yliopisto; Rinnalla-hanke; Opetushallitus, 2020) -
Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana
Savilahti, Elina (2017)Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ... -
"Se monilukutaito on niin vitsin laaja!" : varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa
Koskinen, Johanna (2021)Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita monilukutaidosta varhaiskasvatuksessa varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemänä. Tutkimuksessa selvitettiin heidän ajatuksiaan siitä, millaiset ovat varhaiskasvatusikäisten mediakritiikin ...