”Tähän pitää panostaa, jotta osaavat ja sydämellään työtä tekevät opettajat eivät uuvu ja koe loppuun palamista, eivätkä vaihda alaa” : työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Date
2024Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla, mitä työhyvinvointi tarkoittaa varhaiskasvatuksen opettajille, ja millaiset tekijät edistävät tai heikentävät heidän kokemaansa työhyvinvointia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen johtajan merkitystä työhyvinvoinnin edistämisessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ja tutkimusaineisto kerättiin Webropol 3.0 avulla luodun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Sähköinen kyselylomake koostui avoimista kysymyksistä, joihin tutkittavat vastasivat omin sanoin. Kyselyyn vastasi 44 varhaiskasvatuksen opettajaa. Analyysitapana käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen perusteella työhyvinvointiin panostamista pidettiin tärkeänä. Tulosten mukaan työhyvinvointi koostui vuorovaikutuksesta, johtajuuden näkymisestä työorganisaatiossa ja kontekstuaalisista tekijöitä. Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi mainittiin johtajuuden näkyminen työorganisaatiossa, työn merkityksellisyyden ja yhteisöllisyyden kokeminen, ja työyhteisön organisointi. Heikentävänä tekijänä näyttäytyi eettinen kuormitus ja puutteellinen henkilöstöjohtaminen. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat työhyvinvoinnin ja varhaiskasvatuksen johtajalta saadun palautteen merkityksellisenä. Varhaiskasvatuksen johtajalta toivottiin erityisesti pedagogista johtamista ja varhaiskasvatuksen arjen organisointia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29655]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Sä et pysty tekee sitä työtä niin hyvin kuin sä haluaisit tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvoinnistaan
Laitinen, Meeri; Niemi, Pauliina (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän työhyvinvointiaan edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen muuttuva tilanne ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ... -
"Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
Kärkkäinen, Jonita (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus ... -
Rehtoreiden kokemuksia opettajien työhyvinvointiin vaikuttamisesta
Herranen, Vilma (2023)Mediassa on viime aikoina uutisoitu paljon opettajien työssä jaksamisesta. Opettajien uupuminen, sekä työn kuormittavuus ovat johtaneet heikentyvään työhyvinvointiin. Loppuun palaminen ja heikko työhyvinvointi näyttäytyvät ...