Äitien luottamuksen rakentuminen kasvattajiin varhaiskasvatuksen aloituksessa
Rutanen, N., & Laaksonen, K. (2020). Äitien luottamuksen rakentuminen kasvattajiin varhaiskasvatuksen aloituksessa. Journal of Early Childhood Education Research, 9(2), 349-372. https://journal.fi/jecer/article/view/114137
Published in
Journal of Early Childhood Education ResearchDate
2020Copyright
© 2020 Niina Rutanen ja Kati Laaksonen & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early Childhood Education Association Finland.
Vanhempien ja kasvattajien kasvatusyhteistyön sujuvuus heijastuu siihen, millaiseksi varhaiskasvatuksen aloitus muodostuu lapsen kokemuksena. Parhaimmillaan yhteistyön alkuvaihe tukee luottamuksen rakentumista vanhempien ja kasvattajien välille. Tässä artikkelissa kiinnostus kohdistuu luottamuksen rakentumisen prosessiin äitien näkökulmasta. Tarkastelemme miten luottamus kasvattajiin varhaiskasvatuksen instituutiossa rakentuu äitien puheessa heidän pohtiessaan lapsensa ensi kuukausia varhaiskasvatuksessa. Teoriasidonnaisen sisällönanalyysin tuella tutkimme, onko puheesta löydettävissä Rempelin, Holmesin ja Zannanin (1985) kuvaamia luottamuksen rakentumisen tasoja. Aineistona ovat viiden noin 1,5-vuotiaan lapsen äidin haastattelut. Haastattelujen ajankohtana lapset olivat olleet noin neljä kuukautta päiväkodissa, ja haastatteluissa esitettiin äideille myös videomateriaalia päiväkodista. Äitien puheesta löytyi kaksi luottamuksen syvenemiseen liittyvää tasoa: 1) Kasvattajien toiminnan ennustettavuus (‘ennustettavuus’, emt.) sekä 2) Kohti varmuutta: kasvattajien henkilökohtaisten ominaisuuksien arvostus ja suhteiden syveneminen lapseen ja äitiin (‘varmuus’, emt.). Rempelin ja kollegoiden (1985) mallin mukaista ‘uskon’ tasoa ei haastattelupuheesta tunnistettu.
...
Educational partnership between parents and teachers in early childhood education and care (ECEC) is closely connected to children’s experiences during their first transition from home to ECEC. This transition is a starting point for educational partnership and supports building of trust between the diverse participants. In this article, we are interested in the process of building trust from the mothers’ perspectives. We will analyse from mothers talk how their trust to educators in ECEC institution builds while they are talking about their child’s first months in ECEC. The theoretical framework for the analysis is based on Rempel’s, Holmes’ and Zannan’s (1985) model for the development of trust. We will use the model to explore whether the dimensions of trust described in the model are present in the mothers’ talk. The data consists of five semi-structured interviews with mothers whose children were under 1,5-years-old when they started attending ECEC. At the time of the interviews, children had been attending ECEC for about four months. During the interviews, video clips from the ECEC setting were shown to mothers to promote reflections and commentaries. The mothers’ talk included two dimensions linked to the development of trust: 1) predictability linked to teacher’s behaviour (‘predictablity’, ibid.) and 2) towards dependability: valuing of personal characteristics of the teachers, and closer personal relationships to child and mother (‘dependability’, ibid.). The dimension of ‘faith’, following Rempel, Holmes and Zannan (1985), was not identifiable from the interview data.
...
Publisher
Suomen Varhaiskasvatus ry.ISSN Search the Publication Forum
2323-7414
Original source
https://journal.fi/jecer/article/view/114137Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/41951164
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Research Council of FinlandFunding program(s)
Academy Project, AoFAdditional information about funding
Tämän artikkelin kirjoittamista on tukenut Suomen Akatemia (Hanke nro 321374), Lasten sosiospatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymissä -projektissa.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vanhemman ja kasvattajan luottamuksen rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa
Laaksonen, Kati (2017)Laaksonen, Kati. 2017.Vanhemman ja kasvattajan luottamuksen rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 92 sivua. Vanhempien ... -
Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
Toivonen, Sari (2017)Toivonen, Sari. 2017. Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa — tapaustutkimus. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 ... -
Lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
Varis, Eveliina (2020)Tämän tapaustutkimus tarkastelee yhden lapsen varhaiskasvatuksen aloitusta. Tutkimuksen tarkempana intressinä on lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa erityisesti niissä tilanteissa, joissa ... -
Yhteistyötä ja yhteishuolenpitoa kodin ja varhaiskasvatuksen välillä?
Koivula, Merja; Sevon, Eija (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2024)Tässä kirjoituksessa tarkastelemme vanhempien ja varhaiskasvatuksen välistä yhteistyötä vanhempien näkökulmasta. Yhteistyö lapsen kahden kasvuympäristön, kodin ja varhaiskasvatuksen välillä on oleellista lasten ja heidän ... -
Pienten lasten hyvinvointi ja kuulumisen rakentuminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
Salonen, Eija (Niilo Mäki Instituutti, 2021)